Vraagtekens bij maatregel NS bij keersituaties zonder looppad

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 29 januari 2020

Op dinsdag 21 januari jl. wezen wij middels een brief NS erop dat de nieuwe dienstregeling geen gelegenheid voor de machinist biedt om de front- en sluitseinen te controleren bij de kering op Nunspeet Inhaalspoor, spoor 123.

In ons schrijven concludeerden wij dat NS daarmee de betreffende machinist noodzaakt wet en regelgeving niet op te volgen. Afgelopen vrijdag ontvingen wij van NS een reactie, waarin NS schrijft dat zij n.a.v. ons schrijven de situatie hebben onderzocht en de door ons aangekaarte situatie erkennen. Verder geeft NS aan dat zij inmiddels ILenT over de situatie heeft geïnformeerd en dat NS met ILenT in overleg zal treden over de benodigde vervolgacties. NS deelde met ons de onderstaande “verplicht lezen communicatie” voor machinisten en conducteurs.

 

"Aan alle Mcn en Hc’s S&O
Keersituaties zonder looppad
Er zijn keersituaties waar voor vertrek de frontseinen en sluitseinen niet gecontroleerd kunnen worden omdat er bijvoorbeeld geen looppad aanwezig is. In dergelijke situaties moet deze controle plaats vinden op het eerstvolgende station waar de betrokken trein moet halteren. ILT is hierover geïnformeerd. Er wordt onderzocht wanneer en hoe deze aanpassing in het handboek verwerkt zal worden.
Bron: QHSE"

 

FNV Spoor zet grote vraagtekens bij deze ad-hoc-maatregel en vraagt NS om de communicatie tussen NS en ILenT in afschrift aan ons te zenden. Zie in de bijlage de strekking van de mail die wij daarover naar NS hebben gestuurd.

Henri Janssen
Bestuurder FNV Spoor

 
Bijlage: mail van FNV Spoor aan NS

Geachte directie,
 
Dank voor jullie reactie. Ik begrijp dat NS met onderstaande actie niet de verhoogde gevaarzetting wil veranderen en op dit moment dus accepteert dat de taken niet binnen de eigen regels en binnen de wetgeving vallen, maar dat NS als werkgever de verantwoordelijkheden van de betreffende machinisten over heeft genomen. Is dat correct?
 
Jullie schrijven dat jullie ILenT hebben geïnformeerd. Om te bepalen of het voor FNV Spoor in belang van onze leden wellicht verstandig is zelf ook melding bij ILenT te maken, ontvang ik graag de correspondentie tussen jullie en ILenT hierover.  
 
Jullie afgekondigde maatregel houdt overigens in dat het LM dat in de avondspits wordt ingezet van Ns naar Amf 4 treinen per dag betreft die 6 haltes overslaan. Waardoor deze 4 treinen zich  25,5 minuten zonder dat de front- en sluitseinen gecontroleerd zijn over ons spoor bewegen waarbij op betreffend traject diverse bewaakte en zelfs onbewaakte overgangen zijn. Deze onbewaakte overgangen, waar boeren, bewoners en toeristen, deze laatste 2 zelfs met fietsen, op zicht oversteken, worden in deze periode in het donker door de treinen gepasseerd. Ook rijden in de ochtendspits 4 treinen LM van Ns naar Hd, waar dan de frontseinen te Hd gecontroleerd kunnen worden door de mcn en de sluitseinen door de hc. Betreffende LM treinen rijden in dat geval  7 minuten zonder controle van front- en sluitseinen over ons spoor.

Een mogelijkheid voor ontheffing voor het voeren van een juist frontsein en sluitsein wordt in de Regeling Spoorverkeer niet geboden. Alles overwegend is de situatie en jullie maatregel voor  FNV Spoor onacceptabel en verwachten wij dat NS per direct maatregelen treft zodat NS en haar medewerkers weer conform wet en regelgeving werken.
In afwachting op je reactie verblijf ik.

Met vriendelijke groeten

Henri Janssen
Bestuurder FNV Spoor

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.