NS wil extra ondersteuning op de trein anders organiseren. Van standaard en structurele inzet van medewerkers naar een flexibele inzet op maat. Dat is in het kort de visie van NS op Sociale Veiligheid. Op 12 december spraken de bonden opnieuw met de NS over deze plannen.
Als het aan NS ligt wijzigen de huidige afspraken over dubbele bezetting op treinen na 22.00 uur. Op 12 december zaten wij weer met de NS om tafel. Waarom wil de NS veranderen? Cijfers laten de afgelopen tijd een lichte daling zien van de agressiecijfers. De agressie heeft zich verplaatst van boord naar wal en van de hoofdconducteur naar de Veiligheid & Servicemedewerkers. Ook denkt de NS dat het sociale veiligheidsgevoel bij de meeste medewerkers is toegenomen.
De gezamenlijke spoorvakbonden hebben de NS laten weten dat wij maatwerk nog niet zien zitten. Wij krijgen te veel signalen dat veel diensten niet gesteld worden (o.a. de flexdiensten van Veiligheid & Servicemedewerkers en 2e Hoofdconducteuren). Ook hebben wij onze visie gegeven over hoe de SSVO’s gefaciliteerd moeten worden, als de verantwoordelijkheid daar neergelegd wordt. Zolang de basis niet op orde is, en er nog steeds veel niet gestelde diensten, willen wij niet deelnemen aan afspraken over wijzigen van de huidige werkwijze.
De NS gaat in overleg met de SSVO’s over wat zij nodig hebben om tot goed lokaal/regionaal maatwerk te komen. Uitgangspunt van de NS blijft: niet minder, maar een slimmere inzet. Als er ergens minder behoefte aan inzet is, zal dat op een andere plek in de regio of in het land terug moeten komen. Ook geeft de NS aan hard te werken aan werving van personeel om de basis op orde te krijgen.
Wij vinden dat de NS ook de achterdeur dicht moet houden. Het verloop van Veiligheid & Service-collega’s is opvallend groot. Wij hebben er nogmaals bij de NS op aangedrongen snel te onderzoeken waarom dat zo is. Dan kan daarop gericht beleid worden gemaakt. Als de NS terugkoppelingen van alle SSVO’s heeft ontvangen, zullen we weer met de NS om de tafel gaan. Wij houden jullie op de hoogte.
Henri Jansen, bestuurder, onderhandelaar FNV Spoor
Roos Rahimi, bestuurder, onderhandelaar FNV Spoor
Rob de Groot, bestuurder, onderhandelaar VVMC
Wim Eilert, bestuurder, onderhandelaar VVMC