2e onderhandelingsronde personele consequenties werkpakket O&S

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 12 oktober 2019

Woensdag 9 oktober hebben wij met NS overleg gevoerd over de personele consequenties vanwege verlies arbeidsplaatsen bij O&S Leidschendam en Maastricht.

FNV onderhandelt namens haar leden

Tijdens de ledenvergaderingen is het voor FNV duidelijk geworden wat de leden willen. Deze eisen hebben wij tijdens deze onderhandelingsronde uitgewerkt en aan NS meegegeven. Hier een opsomming van deze voorstellen:

  • Reistijd woon-werk minus 30 minuten enkele reis is betaalde tijd. In tijd gecompenseerd. Op verzoek van de medewerker in geld.
  • Reistijdcompensatie voor onbepaalde tijd.
  • De functie pitstop coördinator (taakgroep 57) dient opengesteld te worden aan de boventalligen indien geschikt of geschikt te maken.
  • Indien beoogde pitstop-coördinatoren uit de groep van niet boventalligen komen, dient dat tot een werkplek te leiden voor een van de boventalligen. (Dus een verloren arbeidsplaats minder)
  • Er dient geen sollicitatie in plaatsingsproces opgenomen te worden, indien nodig kan er door NS een assessment gehanteerd worden.
  • FNV spoor eist een terugkeergarantie. Primair op eigen locatie en daarna waar mogelijk in de regio. Bij invullen van deze “terugkeer-werkplekken” dient er omgekeerd afgespiegeld te worden.
  • Er dient een oplossing te komen voor de medewerkers die geen auto hebben en daardoor mogelijk niet of niet op tijd op het werk kunnen verschijnen. FNV heeft NS gevraagd om de mogelijkheden voor groepsvervoer te onderzoeken.
  • De medewerker dient de ORT te behouden.
  • FNV stelt een vrijwillige vertrek- (plaatsmaak-)regeling voor.
  • Ouderen dienen gebruik te kunnen maken van een ouderenregeling vanaf 1-1-2021 (eerder stoppen zonder RVU-boete).
  • Deze afspraken moeten voor Maastricht en Leidschendam gaan gelden.

NS is nu aan zet

Het is heel duidelijk dat deze organisatiewijziging en ook de medeoorzaak hiervan financiële voordelen oplevert voor NS. FNV is van mening dat dit terug te zien moet zijn in de afspraken die gemaakt worden voor de getroffen leden. Deze standplaatswijziging is geen vrijwillige keuze en kan privé vergaande gevolgen hebben voor de medewerkers. NS heeft aangegeven meer tijd nodig te hebben om op onze voorstellen te reageren. De onderhandelingen gaan dus nog door. De volgende afspraak is vrijdag 18 oktober 2019.

Beslis mee!

Zodra er een onderhandelingsresultaat is bereikt, leggen wij dat voor aan de leden van FNV Spoor. Wil je onze positie versterken aan tafel en meebeslissen in de onderhandelingen? Word dan ook lid! 

Henri Jansen        -    bestuurder – onderhandelaar FNV Spoor
Roos Rahimi        -    bestuurder – onderhandelaar FNV Spoor
Peter Bekkers       -    kaderlid FNV Spoor – lid onderhandelingsdelegatie
Arjan Oostindie    -    kaderlid FNV Spoor – lid onderhandelingsdelegatie

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.