Reactie FNV Spoor op Kamerbrief over stand van zaken spoorveiligheid

Redactie
Door Redactie 4 december 2018

Vandaag vindt in de Tweede Kamer een debat over spoorwegveiligheid plaats. De staatssecretaris heeft naar aanleiding van een rapport van de inspectie van ILT over het "onderzoek borging vakbekwaamheid machinisten" de Tweede Kamer via een kamerbrief geïnformeerd.

Lees de kamerbrief

Wij zijn het met de staatssecretaris eens dat het Nederlandse spoor een van de veiligste ter wereld is. Maar ILT heeft onder andere ook geconstateerd dat de vakbekwaamheid van machinisten, hoewel er grote verschillen zijn tussen de ondernemingen, onvoldoende door vervoerders is geborgd. De aanbevelingen van de inspectie zijn best redelijk, maar naar onze mening onvoldoende en te algemeen. In haar kamerbrief aan de Tweede Kamer schrijft de staatssecretaris over concessiewisseling:

  1. Gun de nieuwe spoorwegonderneming de tijd.
  2. Laat de concessieverlener meer sturing geven (bijvoorbeeld door veiligheid deel uit te laten maken van de concessieverlening, het organiseren van een volwaardig proefbedrijf, het vroegtijdig betrekken van de ILT en het borgen van medewerking van de vertrekkende spoorwegonderneming).
  3. Toets vooraf de haalbaarheid van de dienstregeling.
  4. Onderzoek of privacywetgeving de overdracht van het veiligheidsdossier hindert.

Lees onze reactie op de kamerbrief, die we aan de Tweede Kamer hebben aangeboden.

FNV Spoor maakt zich grote zorgen over het effect dat punt 1 kan gaan betekenen. Wij zijn van mening dat er wat spoorveiligheid betreft aan geen partij maar enige tijd gegund mag worden. Veiligheid is immers een primair belang waarin tijd om te wachten dat medewerkers de juiste kwalificaties hebben, kan betekenen dat er tot die tijd ernstige ongevallen voorvallen.

Geen concurrentie op basis van veiligheid

Verder wil de staatssecretaris de verantwoordelijkheid bij de (regionale) concessieverlener leggen. FNV Spoor vindt dat te vrijblijvend en stelt dat niet de concessieverlener de bepalende factor zou moeten zijn, maar dat de staatssecretaris de decentrale overheden heldere gelijke eisen voor iedere concessie dient op te leggen. Zodat er niet meer op basis van veiligheid om het spoor kan worden geconcurreerd.

Nederlandse machinist behoort tot de wereldtop

FNV Spoor is van mening dat in Nederland bij alle vervoerders zeer vakbekwame machinisten op de bok zitten. Zij behoren tot de wereldtop. Wel zien wij dat door het systeem van marktdenken de opleidingsuren worden teruggedrongen. Door de concurrentie gedreven willen concessie verlenende overheden dat het steeds maar goedkoper moet. Op dit moment is spoor nog velen malen veiliger dan vervoer over de weg. Maar de rek is er zo'n beetje wel uit.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.