Afgelopen donderdag (6 december) sprak de Tweede Kamer over een nog uit te voeren onderzoek naar de relatie tussen marktwerking en arbeidsverhoudingen in het openbaar vervoer over het spoor. FNV Spoor is verheugd dat de staatsecretaris voor dit onderzoek, naast de door haar reeds voorgestelde onderwerpen, de onderwerpen sociale veiligheid, spoorwegveiligheid en arbeidsvoorwaarden, heeft overgenomen.
De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft al bevestigd dat rondom concessiewijzigingen de druk op machinisten ernstig toeneemt en er onvoldoende aandacht is voor de vakbekwaamheid (in haar rapport “Spoorwegondernemingen borgen onvoldoende de vakbekwaamheid van de machinist” van 12 oktober jl.). FNV Spoor geeft al langer aan dat dit ook komt door de verschillen in arbeidsvoorwaarden.
Daarnaast zorgen de verschillende eisen m.b.t. inzet veiligheid en service personeel tussen het hoofdrailnet en de regionale lijnen, niet alleen voor oneerlijke concurrentie, maar ook voor minder sociale veiligheid en service rondom de regionaal aanbestede lijnen.
FNV Spoor is tegen marktwerking op het spoor, en stelt dat zolang er sprake is van marktwerking, dit niet ten koste van veiligheid en arbeidsvoorwaarden mag gebeuren.
De stap naar onderzoek van de staatsecretaris is een goede, maar zegt nog niets over de uiteindelijke beslissingen van het kabinet over de spoorordening. Uiteraard houdt FNV Spoor de vinger aan de pols.
De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.