Meldpunt naleving onderbreking arbeidstijd streekvervoer

Redactie
Door Redactie 19 september 2018

In het onderhandelingsresultaat voor de cao Openbaar Vervoer zijn nadere afspraken gemaakt over een reële onderbreking voor bijvoorbeeld een sanitaire stop. Hoog tijd voor een toelichting en een meldpunt.

Afgesproken is:

  • Minimaal 82,5% van alle diensten in iedere roulering bevat een mogelijkheid tot een onderbreking binnen 2,5 uur arbeidstijd.
  • Minimaal 17,5% van alle diensten in iedere roulering bevat een mogelijkheid tot een onderbreking binnen 3 uur arbeidstijd.

Letterlijk staat hierover in de cao OV (bijlage 35): zo niet dan vindt er geen instemming op de diensten plaats. Daarbij is afgesproken dat de sanitaire stop(s) bij de eerstvolgende wijziging van het werkpakket in de diensten moeten worden opgenomen, maar uiterlijk in december 2018.

Het lijkt ons goed om deze afspraken wat nader uit te leggen.

Wat is arbeidstijd?

Onder arbeidstijd wordt verstaan ‘alle voorkomende werkzaamheden’: opstaptijd, aflostijd, afstaptijd e.d. Het gaat dus niet alleen om de rij-uren maar alle werkzaamheden zoals deze in een dienst zijn opgenomen.

Wat is een reële onderbreking?

Een onderbreking is geen pauze. Van een reële onderbreking is pas sprake als er bij een toiletvoorziening daadwerkelijk een mogelijkheid wordt geboden voor een sanitaire stop. Een sanitaire stop kan niet in “0” minuten, dat is natuurlijk geen reële onderbreking.

Wat wordt bedoeld met een mogelijkheid tot onderbreking?

Afhankelijk van de afstand tot de toiletvoorziening zal er in iedere dienst in samenspraak met de roostercommissie tijd beschikbaar moeten worden gesteld voor een sanitaire stop. Een onderbreking die ten koste gaat van de dienstregeling-tijd is geen reële onderbreking. Dit zou ertoe leiden dat de chauffeur naar het toilet loopt terwijl de passagiers in de bus zitten, om vervolgens met vertraging weer verder te rijden.

Onderbrekingen dienen bij voorkeur aan het einde of voor aanvang rit met tijd in de diensten te worden opgenomen. Onderbrekingen tijdens de ritten zijn uitsluitend mogelijk als hiervoor tijd in de dienstregeling is opgenomen.

Zoals gezegd: in de cao OV staat dat er geen instemming op de diensten wordt verleend als niet voldaan wordt aan de gemaakte afspraken over de onderbreking. FNV Streekvervoer wil dan ook voorkomen dat dit in de praktijk toch gaat gebeuren. We doen daarom ook een beroep op roostercommissies en ondernemingsraden om problemen met betrekking tot deze cao-afspraak tijdig te melden.

Meldpunt

FNV Streekvervoer heeft hiervoor een meldpunt ingesteld. Als het opnemen van de onderbreking in de diensten tot problemen leidt, meld dit dan via plaspauze@fnv.nl.

Peter Wiechmann van FNV Streekvervoer: ‘Alleen als we ons samen sterk maken voor de naleving, maken we het mogelijk dat de cao-afspraak gaat werken. In het voorjaar van 2019 is er een evaluatiemoment afgesproken met werkgevers. Uiteraard zullen wij werkgevers eerder aanspreken als zij niet bereid zijn om de cao-afspraak na te leven.’

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.