Kamer houdt moties aan voor onderzoek na rijden door rood sein

Redactie
Door Redactie 20 augustus 2018

De regering heeft 2 moties aangehouden om de veiligheid op het spoor te verbeteren. Dit gebeurde nadat er op recent overgenomen spoorlijnen machinisten door een rood sein hebben gereden. Het aanhouden van deze moties betekent dat de meerderheid van de Tweede Kamer deze moties nog niet heeft verworpen, maar op verzoek van de staatssecretaris de ontwikkelingen rondom deze situatie nog even wordt afgewacht.

Plan van aanpak voor opleiding en veiligheid

De indieners van deze moties stellen dat veiligheid op het spoor de eerste prioriteit moet zijn. Andere belangen en afwegingen moeten hieraan ondergeschikt zijn. Daarom verzoekt de Kamer de Nederlandse regering om landelijk vast te leggen dat een plan van aanpak voor de opleiding van machinisten en de operationele veiligheid onderdeel van de concessie wordt. Er moet voldoende goed opgeleid personeel beschikbaar zijn bij aanvang van de nieuwe dienstregeling. De motie is ingediend omdat bij overgang van vervoerder van spoorlijnen er telkens sprake is van een verhoogt aantal STS-passages (sts= stop-tonend sein).

Lees de motie (pdf)

Onderzoek na rijden door rood sein

De Kamer constaterende dat machinisten van Keolis op het traject Enschede-Zwolle 7 keer door een rood sein zijn gereden in de afgelopen 6 maanden. Overwegende dat veiligheid van werknemers en reizigers altijd prioriteit nummer 1 moet zijn, mag het passeren van een rood sein niet genormaliseerd mag worden. Daarom vragen de indieners van de moties aan de Kamer de regering te verzoeken te laten onderzoeken waarom machinisten door een rood sein rijden. 

Lees de motie (pdf) en eerdere berichtgeving over dit onderwerp.

FNV Spoor blij met de moties

FNV Spoor is blij dat deze 2 moties zijn ingediend en we zouden het bizar vinden als deze uiteindelijk niet zouden worden aangenomen. FNV Spoor onderschrijft de stelling van de indieners dat veiligheid van werknemers en reizigers altijd prioriteit nummer 1 moet zijn. FNV Spoor zet zich juist hierom al in voor een gelijk speelveld. Waarbij de hoogst geldende afspraken als sectorale norm moeten gaan gelden. Zodat de concurrentie op arbeidsvoorwaarden, sociale- en spoorwegveiligheid eindelijk eindigt.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.