De regering heeft 2 moties aangehouden om de veiligheid op het spoor te verbeteren. Dit gebeurde nadat er op recent overgenomen spoorlijnen machinisten door een rood sein hebben gereden. Het aanhouden van deze moties betekent dat de meerderheid van de Tweede Kamer deze moties nog niet heeft verworpen, maar op verzoek van de staatssecretaris de ontwikkelingen rondom deze situatie nog even wordt afgewacht.
De indieners van deze moties stellen dat veiligheid op het spoor de eerste prioriteit moet zijn. Andere belangen en afwegingen moeten hieraan ondergeschikt zijn. Daarom verzoekt de Kamer de Nederlandse regering om landelijk vast te leggen dat een plan van aanpak voor de opleiding van machinisten en de operationele veiligheid onderdeel van de concessie wordt. Er moet voldoende goed opgeleid personeel beschikbaar zijn bij aanvang van de nieuwe dienstregeling. De motie is ingediend omdat bij overgang van vervoerder van spoorlijnen er telkens sprake is van een verhoogt aantal STS-passages (sts= stop-tonend sein).
Lees de motie (pdf)
De Kamer constaterende dat machinisten van Keolis op het traject Enschede-Zwolle 7 keer door een rood sein zijn gereden in de afgelopen 6 maanden. Overwegende dat veiligheid van werknemers en reizigers altijd prioriteit nummer 1 moet zijn, mag het passeren van een rood sein niet genormaliseerd mag worden. Daarom vragen de indieners van de moties aan de Kamer de regering te verzoeken te laten onderzoeken waarom machinisten door een rood sein rijden.
Lees de motie (pdf) en eerdere berichtgeving over dit onderwerp.
FNV Spoor is blij dat deze 2 moties zijn ingediend en we zouden het bizar vinden als deze uiteindelijk niet zouden worden aangenomen. FNV Spoor onderschrijft de stelling van de indieners dat veiligheid van werknemers en reizigers altijd prioriteit nummer 1 moet zijn. FNV Spoor zet zich juist hierom al in voor een gelijk speelveld. Waarbij de hoogst geldende afspraken als sectorale norm moeten gaan gelden. Zodat de concurrentie op arbeidsvoorwaarden, sociale- en spoorwegveiligheid eindelijk eindigt.
De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.