Noodkreet aan minister over armoede noorden van Nederland

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 1 maart 2022

FNV Noord stuurt vandaag een noodkreet, in de vorm van een boodschappenlijst, aan minister Carola Schouten van Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen over de toenemende armoede in de noordelijke provincies.

Maureen van der Pligt, bestuurder FNV Uitkeringsgerechtigden: ‘De nood is zo hoog dat een toenemend aantal mensen nauwelijks nog geld heeft voor de dagelijkse boodschappen. Ze zetten de verwarming uit om energie te besparen. Inkomsten blijven achter: het minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen stijgen nauwelijks, dus het wordt alleen maar slechter.’

Landelijke politiek aan zet

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart hebben FNV, inwoners van Groningen, Friesland en Drenthe en ruim 25 politici van de drie noordelijke provincies digitaal de koppen bij elkaar gestoken. Van der Pligt: ‘We hebben gekeken hoe vanuit de lokale politiek de ergste nood geledigd kan worden, maar die mogelijkheden zijn niet oneindig. De problematiek van toenemende armoede reikt verder dan de gemeente- en provinciegrenzen. De landelijke politiek is echt aan zet.’

Compensatiemaatregelen

Een van de maatregelen die de FNV, in de strijd tegen armoede, wil is de verhoging van het wettelijk minimumloon naar € 14 bruto per uur. ‘Het kabinet wil het wettelijk minimumloon pas in 2024 verhogen, met slechts 7,5%. Dat is volstrekt onvoldoende voor een leefbaar loon en voor de uitkeringen die daaraan gekoppeld zijn. Bovendien is de verhoging nu al nodig gezien de stijgende kosten van levensonderhoud’, aldus Van der Pligt. Verder willen de FNV-leden uit het noorden dat Den Haag haast maakt met de compensatie van de stijgende energielasten. Bovendien moet daar volgens de leden nog een schepje bovenop want de nu bekende compensatiemaatregelen zijn voor veel minima niet afdoende.

Noordelijke provincies

De noodkreet is ondertekend door FNV Uitkeringsgerechtigden, FNV Lokaal en FNV Senioren vanuit Groningen, Friesland en Drenthe.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.