Gemeente Groningen en Schakelkans houden zich niet aan privacywet

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 21 april 2021

De gemeente Groningen en bureau Schakelkans hebben de privacywetgeving geschonden. Dat blijkt uit de beantwoording van een Wob-verzoek (Wet openbaarheid van bestuur) dat de FNV in november indiende bij de gemeente.

Het gaat daarbij om de wettelijk verplichte overeenkomst voor het verwerken van persoonsgegevens. Die is pas negen maanden na de start van hun samenwerking getekend door de gemeente en het Bureau voor Arbeidsinschakeling. Die laatste is de uitvoerder van bureau Schakelkans.

Maureen van der Pligt, bestuurder FNV Uitkeringsgerechtigden: ‘Het is echt schandalig dat er op deze manier wordt omgegaan met de privacy van uitkeringsgerechtigden. Een gemeente die mensen ergens plaatst op een traject moet aan alle wettelijke voorwaarden voldoen, ook privacy-voorwaarden. We gaan hier zeker een melding over doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AG).’

Vragen onbeantwoord

Het Wob-verzoek was bedoeld om inzicht te krijgen in het verdienmodel dat de gemeente en Schakelkans samen hadden opgetuigd. Bij beantwoording van het verzoek kwam de schending van de privacywetgeving per toeval boven water. Toch blijven ook nog vragen uit het Wob-verzoek onbeantwoord.

Woordspelletje

Van der Pligt: ‘De gemeente doet echt heel kinderachtig bij het beantwoorden van een aantal vragen. We hebben blijkbaar niet de exacte termen gebruikt, voor de gemeente reden om de vragen dan niet te beantwoorden. Ze maken er een woordspelletje van terwijl het over echt belangrijke zaken gaat. Dus gaan wij opnieuw een Wob-verzoek en/of een bezwaar indienen, om alsnog alle vragen beantwoord te krijgen.

Goedkoop verdienmodel

De FNV vindt dat er geld verdiend wordt over de rug van mensen in de bijstand. De gemeente laat mensen in de bijstand, via Schakelkans, werken voor 2 euro per uur. Van der Pligt: ‘Die mensen zijn slechts goedkope arbeidskrachten in een goedkoop verdienmodel waar werkgevers, bureau Schakelkans en Groningen van profiteren.’

Verdringing reguliere arbeid

Uit de beantwoording van het Wob-verzoek blijkt ook dat er bij Schakelkans geen fatsoenlijke toets is op verdringing van reguliere arbeid. Iets waarmee een vergelijkbaar project, Flextensie, al onder vuur kwam te liggen. Van der Pligt: ‘Door mensen met een bijstandsuitkering goedkoop te laten werken bij reguliere werkgevers onttrek je (uitzend)banen aan de arbeidsmarkt.’