Minimumloon omhoog = uitkeringen omhoog

Door Redactie 3 maart 2021

Twee miljoen hardwerkende mensen in Nederland worden onderbetaald. Vakkenvullers, schoonmakers, distributiecentrummedewerkers: onmisbare mensen die ons land draaiende houden. Zij leven in onzekerheid en kunnen met moeite rondkomen, terwijl grote bedrijven enorme winsten maken. Op 17 maart kiezen wij welk Nederland wij willen. Wat kies jij?

Minimumloon omhoog = uitkeringen omhoog

Kies ook Voor 14

Kies voor het eerlijk verdelen van de rijkdom. Kies voor een Nederland waar iedereen kan leven en niemand hoeft te overleven. Kies voor elkaar omdat we er als mens altijd toe doen. Kies met ons voor een minimumloon van € 14 per uur en stijging van alle uitkeringen door nu mee te doen. Teken de verkiezingseis #KiesVoor14.

Teken de verkiezingseis

‘Regels zijn ontzettend krom’

Meikina van Ingen, uitkeringsgerechtigde uit Amsterdam Noord: ‘De regels zijn ontzettend krom. De overheid stimuleert ons schulden te maken in plaats van uitkeringen te verhogen tot een leefbaar niveau. Het is een schande dat wij met zo’n grote groep in zo’n rijk Nederland niet rond kunnen komen. Iedereen is van waarde en iedereen is nodig: de advocaat, de hulpverlener maar ook de putjesschepper en de vrijwilliger van de kerk. Laten wij ervoor zorgen dat niemand in armoede, stress en bedelmodus hoeft te leven. Sta op, doe mee, teken!’

Niets minder en niet later

Van het wettelijk minimumloon kun je niet of amper leven en van een uitkering die daaraan is gekoppeld ben je voortdurend aan het overleven. Want die is nog eens 30% lager en wordt nu ook nog eens minder verhoogd dan gewoon loon. En dan hebben we het nog niet over de sociale crisis door corona. Wanneer je niet de kans krijgt om reserves op te bouwen, kun je nu door de crisis extra knel zitten. Daarom eisen wij een hoger minimumloon van 14 euro per uur per 1 januari 2022 en handhaving van de koppeling waardoor de uitkeringen volledig meestijgen. Uiteraard geldt dat ook voor hierbij betrokken wetgeving, zodat over de hele linie de koopkracht stijgt. Niets minder en niet later!