Tijd voor een frisse wind bij UWV

Door Redactie 29 oktober 2020

De afgelopen jaren is UWV meerdere malen negatief in het nieuws gekomen. Signalen van processen en dossiers die niet goed gingen werden niet adequaat opgepakt en opgelost. Door deze publiciteit krijgt UWV een slecht imago. Voor FNV Uitkeringsgerechtigden is het een probleem dat dit slechte imago uitstraalt op de werknemers van UWV, maar nog belangrijker: op cliënten van UWV, op de uitkeringsgerechtigden.

Tijd voor een frisse wind bij UWV

Negatief imago

Mensen nemen het uitkeringsgerechtigden kwalijk dat UWV de dossiers die voor een negatief imago zorgen niet effectief oppakt en oplost. Uitkeringsgerechtigden in het algemeen komen hierdoor als fraudeurs te boek te staan ook al hebben zij hier part noch deel aan. Dit etiket wordt ongewild door uitkeringsgerechtigden meegedragen. Dit levert een extra belasting op voor deze groep om eerlijke kansen te krijgen op voldoende inkomen om volwaardig deel te nemen aan de samenleving.

UWV moet transparanter worden

Wij willen een UWV die transparant is. Deze dossiers zijn of al jaren bekend of hadden al jaren bekend moeten zijn. In het eerste geval is het een schande dat ze erop zijn blijven zitten en in het tweede geval moeten ze zo ingericht zijn dat dit soort dossiers bekend worden. UWV moet daarom transparant worden. Ook deze crisis laat zien dat we een goed functionerende publieke uitkeringsinstantie nodig hebben, want niet alleen de werkgevers hebben hulp nodig. Ook de werknemer die arbeidsongeschikt wordt of zijn baan verliest.

Maak serieus werk van de problemen

Het is belangrijk dat UWV stopt met negatief in het nieuws komen. Dat kan door serieus werk te maken van klachten en problemen en signalen die binnenkomen. Het moet allemaal klantgerichter, vinden wij als FNV Uitkeringsgerechtigden. In onze praktijk als sector voor leden van de FNV die moeten rondkomen van een uitkering zien wij veel problemen bij UWV. Een van de dingen die we als vakbond ook graag anders zien, is meer positieve aandacht voor de cliënten.

Frisse wind

Wij zien met de komst van de nieuwe voorzitter van de Raad van Bestuur van UW sinds juli van dit jaar kansen om een frisse wind door het UWV te laten waaien. Dat mag zelfs wel een frisse storm zijn. FNV-bestuurder Felix Alejandro Perez: ‘Het UWV moet veel transparanter worden. Gooi die ramen en deuren nou maar eens wagenwijd open en laat zien welke belangrijke rol uw instantie speelt in onze maatschappij, zoals bijvoorbeeld nu met de uitvoering van de coronasteunmaatregelen.’

Er is genoeg te doen. Wij willen hierover graag in gesprek met de voorzitter van de Raad van Bestuur van UWV en hebben de heer Camps een uitnodiging gestuurd. Wij wachten zijn reactie met spanning af.