Overstap van oude Wajong naar Wajong 2010 kan voordelig zijn

Door Redactie 14 oktober 2020

Tot 30 november kunnen mensen uit de oude Wajong een overstap naar de Wajong 2010 aanvragen. Voor mensen die met loon en uitkering minder dan € 1680 bruto aan inkomen hebben, is het de moeite waard dit te proberen. Want de Wajong 2010 geeft mensen met arbeidsvermogen na 7 jaar aanvulling tot het wettelijk minimumloon, en dat gaat voor mensen uit de oude Wajong dus direct in.

Overstap van oude Wajong naar Wajong 2010 kan voordelig zijn

Als je inkomen een hoger bedrag wordt, telt dat ook mee voor het bepalen van het garantiebedrag als je er bij de nieuwe Wajong op achteruit mocht gaan. Dus dat is ook een reden om het te proberen.

Aanvraag gaat via UWV

Via de website van het UWV kun je een overstap naar de Wajong 2010 aanvragen. Als je een aanvraag indient, krijg je een gesprek waarin wordt uitgelegd wat de financiële gevolgen zijn. Daarna heb je nog een week de tijd om de aanvraag te bevestigen of in te trekken.

Moeite waard

Omdat de arbeidsverplichting bij de Wajong 2010 is weggehaald, lijkt het echt de moeite waard als je onder € 1680 bruto zit. Je kunt altijd stoppen na het gesprek.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.