FNV wil extra maatregelen voor mensen met schulden

Mensen zijn belangrijker dan regels

Door Redactie 07 april 2020

De coronacrisis kan mensen met schulden nog erger in de problemen brengen. Daarom doet FNV in de Landelijke Armoedecoalitie een oproep aan instanties om niet te hard op te treden.

Oproep

De oproep van de Landelijke Armoedecoalitie was gericht aan het kabinet, gemeenten, woningcorporaties, commerciĆ«le verhuurders, zorgverzekeraars en aan organisaties in de schuldhulp en incasso. We willen extra maatregelen. Zoals het voorlopig stopzetten van beslagleggingen en het ruimhartig toekennen van nodige uitkeringen zonder te veel administratieve eisen.

Geen huisuitzettingen en wel water

Het kabinet antwoordde dat ze met verhuurders afgesproken hebben dat er in ieder geval geen huisuitzettingen zijn deze periode. En dat mensen aangesloten blijven op het waternet.

Eigen bijdrage ziektekosten blijft

Helaas kregen we op veel verzoeken geen of een weinig concreet antwoord. Het kabinet wil niet ingaan op ons verzoek om voor mensen op en rond het sociaal minimum de eigen bijdrage van de ziektekosten te schrappen. Hier hebben we als FNV ook op aangedrongen. We snappen ook niet waarom het kabinet besluit dat coronatesten in het ziekenhuis voor eigen risico moet. De coronacrisis treft juist mensen met een smalle beurs het meest, en dan moeten zij ook nog betalen voor de test? Voor de volksgezondheid moet dat gewoon gratis kunnen, net als een bevolkingsonderzoek. Dit vertellen wij de Tweede Kamer voor het overleg over de coronamaatregelen.

Deelnemers coalitie

Bij de Landelijke Armoedecoalitie zijn de volgende organisaties aangesloten: ATD Vierde Wereld, FNV, Gemeente Utrecht, Ieder(in), Landelijke Cliƫntenraad, NVVK, SWN, Sociale Alliantie, SUNN, Valente, Woonbond, Armoedecoalitie Utrecht.