Kom naar de eerste hoorzitting tegen opsporingssysteem SyRI

29 oktober om 9.30 uur in de Rechtbank Den Haag

Door Redactie 21 oktober 2019

Op 29 oktober is de eerste hoorzitting in de rechtszaak tegen opsporingssysteem Systeem Risico indicatie (SyRI). Jij kunt erbij zijn om 9.30 uur in de Rechtbank Den Haag.

De rechtszaak

De rechtszaak is aangespannen door de FNV met een coalitie van maatschappelijke organisaties. Wij maken ons zorgen om de privacy van burgers en vinden SyRI een fundamentele bedreiging voor de rechtsstaat.

Kom naar de zitting

De zitting is op 29 oktober vanaf 9.30 uuur in het Paleis van Justitie, Prins Clauslaan 60 in Den Haag. Meld je vóór donderdag 24 oktober 12.00 uur aan.

Meld je aan

Let op: je moet een geldig ID meenemen naar de zitting.

Succesvolle actie tegen SyRI

In Rotterdam hebben we eerder dit jaar met succes actiegevoerd tegen de invoering van SyRI. Bewoners kwamen met succes in actie; de burgemeester trok het project in.

FNV Uitkeringsgerechtigden bestuurder Maureen van der Pligt: ‘We hebben de strijd in Rotterdam gewonnen. Dat maakt dat we met vertrouwen naar oktober kijken wanneer onze zaak tegen de Nederlandse Staat over SyRI voor de rechter komt. Wij hopen dat de rechter besluit om SyRI definitief een halt toe te roepen.’

Wat is SyRI?

In 2018 is het Systeem Risico Indicatie (SyRI) geïntroduceerd in Nederland. Het doel van SyRI is om sociale zekerheids-, arbeids- en belastingfraude tegen te gaan. Hiervoor worden grote hoeveelheden data geanalyseerd. Dit leidt tot risicoprofielen van donderdduizenden burgers. Welke data wordt gebruikt en hoe worden de analyses gedaan? Dit is niet duidelijk, de overheid geeft daar geen openheid in.