Zwaarwerkregeling in de nieuwe cao Beroepsgoederenvervoer

Door Redactie 23 september 2021

Op 19 juni jongstleden is er met ruime meerderheid ingestemd met de nieuwe cao Beroepsgoederenvervoer. Naast de loonsverhogingen en de verbeterde arbeidsvoorwaarden, zoals rolcontainers en standkachels/airco’s, is er nog een belangrijke afspraak in de cao opgenomen. Dat is dat er een zwaarwerkregeling wordt afgesproken om het mogelijk te maken eerder te kunnen stoppen met werken voor werknemers in zware beroepen.

Zwaarwerkregeling in de nieuwe cao Beroepsgoederenvervoer

Wat is de zwaarwerkregeling?

In het pensioenakkoord is een afspraak gemaakt dat het bedrag dat de werkgevers betalen om iemand eerder te kunnen laten stoppen onder voorwaarden, voor het deel ter grootte van het AOW-bedrag boetevrij mag worden uitgekeerd. Op die manier kunnen mensen 3 jaar eerder met pensioen. Lees hier meer over eerder stoppen met werken.

Afgesproken in de cao

In de cao Beroepsgoederenvervoer is deze zwaarwerkregeling afgesproken en daarbij is tijdens de onderhandelingen gekeken naar een bedrag dat nodig zou zijn om dit te gaan bekostigen op een solidaire manier. Dus alle werkgevers dragen bij om de regeling mogelijk te maken. Om te zorgen dat als je bij een kleiner bedrijf werkt de regeling onder de gestelde voorwaarden ook voor jou toegepast kan worden, is er gekozen voor het solidaire systeem.

FNV is de afgelopen periode veel in overleg geweest met alle betrokken partijen om de regeling in detail uit te werken. Denk daarbij aan:

• Voor wie gaat dit gelden?
  • Hoe lang moet je werkzaam zijn geweest in de sector?
  • Wat is een zwaar beroep?
  • Hoe worden deelnemers geïnformeerd en waar wordt de informatie geplaatst?
  • Wie zorgt voor het innen van het geld, beheren van het geld en uitkeren van het geld?

Wachten op akkoord TLN/VVT

FNV heeft de Subsectorraadsleden hierover op maandag 20 september bijgepraat. Het wachten is nu op TLN/VVT, die ook van hun achterban een akkoord moet hebben. Zodra duidelijk is dat TLN/VVT ook akkoord zijn, wordt de zwaarwerkregeling gepubliceerd.