PostNL legt OR-advies sluiting Heerenveen naast zich neer

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 27 augustus 2021

PostNL heeft het advies van de OR over de voorgenomen sluiting van het sorteercentrum in Heerenveen naast zich neergelegd. Het nieuws komt volgens vakbond FNV hard aan bij de medewerkers.

Irene Rensink, consulent FNV Transport & Logistiek: ‘PostNL zegt dat ze graag de menselijke maat aanhouden, maar daar merken de medewerkers in Heerenveen helemaal niets van.’

Langere reistijd

Het sorteercentrum kan niet in het huidige pand blijven, omdat de verhuurder de huur heeft opgezegd. PostNL wil de werkzaamheden nu overbrengen naar Assen of Zwolle, met als gevolg een veel langere reistijd voor de medewerkers. ‘De meeste mensen moeten wel één of anderhalf uur langer rijden, en dat bij diensten die om vijf uur ’s ochtends al beginnen. Daar is niks menselijks aan’, aldus Rensink. De vakbond wijst er bovendien op dat sommige mensen straks meer dan 70 kilometer moeten reizen en dat is boven het maximum dat in de cao staat.

Grote winsten

De FNV heeft vraagtekens bij de noodzaak van de verhuizing. Rensink: ‘Er zijn in Heerenveen vergelijkbare locaties beschikbaar waar het werk ook kan worden gedaan. PostNL zegt echter dat dit te duur is, maar dat lijkt me gezien de grote winsten van het bedrijf geen goed argument.’

Vervolgstappen

Doordat de OR negatief heeft geadviseerd, moet de directie volgens de regels eerst een maand wachten, voordat de verhuizing echt in gang gezet mag worden. FNV, OR en medewerkers gebruiken die tijd om te kijken wat de vervolgstappen zullen zijn.