Hitteprotocol voor koeriers

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 18 juni 2021

FNV Transport & Logistiek heeft een hitteprotocol opgesteld voor koeriers. In het protocol worden de regels uitgelegd over een gezonde werkplek en tips gegeven hoe koeriers hun werk tijdens de hitte wat aangenamer kunnen maken.

Richlinde Wackers, bestuurder FNV Transport & Logistiek: ‘In deze hitte moeten koeriers extra op hun gezondheid letten. Ze zijn natuurlijk veel buiten in de zon en doen fysiek zwaar werk.’

Eerste stap

FNV Transport & Logistiek ziet het liefst dat afspraken over werken tijdens hitte formeel worden vastgelegd. Het hitteprotocol is daarvoor een eerste stap. ‘Nu nemen bedrijven vaak ad hoc maatregelen op het moment dat het warm is. Het gevolg is een lappendeken aan kleine afspraakjes, die overal in de sector verschillend zijn en niet altijd afdoende’, aldus Wackers. De vakbond wil naar een situatie waarin er structurele afspraken zijn, die na elk warmteseizoen geĆ«valueerd en eventueel aangepast worden.

Aanbevelingen

Koeriers hebben het steeds drukker en werken steeds harder. Zeker tijdens hitte kunnen daardoor gezondheidsklachten ontstaan. In het protocol worden aanbevelingen gedaan om dat te voorkomen. Wackers: ‘Dat gaat over zaken die je vooraf moet regelen, zoals het goed voorlichten van medewerkers en het aanschaffen van airco’s. En op het moment dat het warm is, kun je denken aan minder pakketjes laten bezorgen, meer pauze nemen en bijvoorbeeld niet bezorgen op het heetste moment van de dag.’

App

Het hitteprotocol is volgens de vakbond van belang, omdat de wet nog veel vragen open laat. Zo bestaat er geen wettelijke maximum werktemperatuur, omdat dat van veel factoren afhankelijk is. Het maakt bijvoorbeeld uit of er binnen of buiten gewerkt wordt en hoe zwaar het werk is. ‘De FNV heeft een app ontwikkeld, waar je die gegevens kan invoeren en dan krijg je een advies. Dat advies kan je bespreken met je werkgever’, aldus Wackers.

Verspreiden

FNV Transport & Logistiek gaat het protocol verspreiden onder koeriers, werkgevers en opdrachtgevers. Het is ook hier downloaden.