Onderhandelingsresultaat cao Transport en Logistiek bereikt

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 27 mei 2021

FNV heeft met werkgevers in de transport en logistiek een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe cao voor 150.000 mensen. In het voorstel gaan de lonen per 1 juli met 3,5 procent omhoog en per 1 januari 2022 met 3,25 procent. Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport & Logistiek: ‘Een prima resultaat, dat we samen met de actievoerende leden voor elkaar hebben gekregen. De leden gaan er nu over stemmen.’

De nieuwe tweejarige cao, die voluit cao voor het Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen heet, loopt van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2022. In de cao is ook afgesproken dat alle vrachtwagens een kachel en airco krijgen, die ook werken als de motor uitstaat. Dijkhuizen: ‘Dat is erg belangrijk. Chauffeurs brengen veel tijd door in hun auto. Nu kan dat  dus eindelijk in de juiste temperatuur. Daarmee worden de arbeidsomstandigheden enorm verbeterd.’

Eerder stoppen

Een andere verbetering aan de arbeidsomstandigheden, is de inzet van lichtere rolcontainers. Verder zijn er afspraken gemaakt over eerder stoppen met werken. ‘De werkgevers gaan voortaan de werknemersbijdrage betalen. Zo wordt eerder stoppen met werken makkelijker bereikbaar voor mensen in de sector met zware beroepen’, aldus Dijkhuizen.

150.000 mensen

De vorige cao liep eind 2019 af en werd verlengd tot 1 januari 2021. FNV en andere bonden wilden in november al onderhandelen over een nieuwe cao. Uiteindelijk startten de onderhandelingen wel, maar kwamen de werkgevers met voorstellen die volgens FNV ver onder de maat en veel te vaag waren. Onder de cao Beroepsgoederenvervoer vallen ruim 150.000 mensen.