Geef je mening over het sociaal plan FedEx-TNT

Door Redactie 18 januari 2021

Nog net voor de feestdagen hebben de vakbonden FNV, BVPP en CNV gezamenlijk een principeakkoord sociaal plan FedEx-TNT bereikt. Het is nu aan de leden om over het bereikte resultaat hun stem uit te brengen. Want zoals altijd bepaal jij als lid of het behaalde resultaat goed genoeg is.

Geef je mening over het sociaal plan FedEx-TNT

Technische aanpassingen

Net zoals de andere arbeidsvoorwaarden die we in de afgelopen tijd geharmoniseerd hebben, is ook bij het Sociaal Plan zowel de inhoud als technische aanpassingen besproken. Met technische aanpassingen wordt bedoeld dat de tekst van een artikel gewijzigd moet worden omdat er bv. wettelijke veranderingen zijn of als direct gevolg van de harmonisering, zonder dat de inhoud of de intentie van een artikel gewijzigd wordt.

Wat is er veranderd?

Er is één belangrijke inhoudelijke wijziging. Deze wijziging is ingebracht door de vakbondsdelegatie en betreft het onderdeel ‘Passende functie’.

Wat is een passende functie?

Als een medewerker boventallig wordt en het Sociaal Plan van toepassing is, wordt gezocht naar een passende functie om te voorkomen dat deze medewerker ontslagen moet worden. Alles in het belang van behoud van werk. Een passende functie moet aan een aantal voorwaarden voldoen. De passende functie dient onder andere passend te zijn qua opleiding, competenties, kennis en achtergrond. De medewerker mag een passende functie niet weigeren. Doet hij/zij dat wel dan kan hij/zij geen rechten meer ontlenen aan het sociaal plan.

In het vorige sociaal plan stond tevens dat een passende functie twee loonschalen mag afwijken, hetgeen prima paste bij de toenmalige omstandigheden en functieomschrijvingen. Echter na de invoering van het nieuwe functiewaarderingssysteem en meer algemene functieomschrijvingen zou een afwijking van twee loonschalen kunnen leiden tot functies die minder passend zijn dan de term doet vermoeden.  En om te voorkomen dat een medewerker het recht op het sociaal plan kwijt raakt als hij /zij deze functie niet wil aanvaarden, hebben we ‘de geschikte functie” ingevoerd.

Uitzondering binnen een job family

Hierbij hebben we vastgesteld dat we een uitzondering moeten maken op de huidige regel dat een passende functie slechts één loonschaal mag afwijken. Binnen een job family geldt dat de passende functie tot twee salarisschalen mag afwijken van de huidige salarisinschaling van de medewerker.  (met job family wordt bedoeld: dezelfde job title maar met een ander level).

Wat is een geschikte functie?

Een geschikte functie dient net als de passende functie passend te zijn qua opleiding, competenties, kennis en achtergrond. Echter waar in de nieuwe situatie de passende functie slechts één loonschaal mag afwijken, is de geschikte functie de functie die twee loonschalen afwijkt. Met het grote verschil dat de medewerker de geschikte functie mag weigeren, zonder de rechten uit het Sociaal Plan te verliezen.

We hebben hiermee de keuzemogelijkheden van de medewerker uitgebreid, zonder de mogelijkheden op het gebied van werkbehoud te verminderen.

Lees het volledige principeakkoord Sociaal Plan

Breng je stem uit

Het bereikte onderhandelingsakkoord is besproken met de FNV-kaderleden en zij leggen het behaalde resultaat positief voor aan de FNV leden. Tot en met 28 januari kun je stemmen.

Stem