Overheid vindt alleen schone toiletten wel voldoende

We zijn weer terug bij af

Door Redactie 10 december 2020

Zoals FNV op 22 oktober al meldde, is de situatie van de beroepschauffeur vanwege corona onacceptabel. De overheid wil er niets aan doen, dus we zijn weer terug bij af.

Brandbrief

FNV Transport & Logistiek heeft daarom een brandbrief gestuurd aan de minister. Strekking van die brief is dat de chauffeur op alle locaties recht heeft op goede sanitaire voorzieningen én recht heeft op een warme maaltijd op een normaal bord in het restaurant.

Overleg

Op 26 november 2020 was er overleg met het ministerie. Op verzoek van FNV was bij dat overleg ook een afvaardiging van de wegrestaurants aanwezig.
De verhalen en suggesties werden weer eens aangehoord en volgens ons is zowel in de brief alsook tijdens het gesprek duidelijk geworden dat:

• De huidige situatie onacceptabel is.
  • Wegrestaurants prima in staat zijn om op een veilige manier te zorgen voor een (warme) maaltijd van een normaal bord in het restaurant.

Reactie ministerie

Op 9 december 2020 heeft het ministerie gereageerd. Een uitgebreide brief met nul inhoud. Het gaat vooral weer over de wc's en de oproep om het goed te regelen. Daarmee verandert er weinig tot niets, vindt FNV Transport & Logistiek. Helemaal teleurstellend en onbegrijpelijk, is de reactie op onze gezamenlijke oproep de chauffeurscaf√©s/wegrestaurants weer open te stellen.
Het ministerie gaat op geen enkele manier in op onze argumenten. Ook gaat het ministerie niet in op de concrete uitwerking van het protocol, dat speciaal is opgesteld voor chauffeurs door de wegrestaurants.

Wij zullen daarom, samen met de wegrestaurants, bekijken hoe we de druk verder kunnen opvoeren.

Lees hier onze brandbrief en de reactie van het ministerie:

Brandbrief FNV Transport & Logistiek

Reactie ministerie