Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Overheid moet bedrijven sluiten die stelselmatig rijtijden overtreden

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 20 november 2020

De overheid moet transportbedrijven kunnen sluiten die stelselmatig sjoemelen om de rij- en rusttijdenwet te omzeilen. Dat zegt de FNV in reactie op het nieuws van het televisieprogramma De Monitor dat de helft van de vrachtwagenchauffeurs te lang doorrijdt. Nu kan de inspectie daarvoor alleen boetes opleggen.

Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport & Logistiek: ‘Maar die boetes worden ingecalculeerd als bedrijfsrisico en lossen daarom het probleem niet op.’

België

In België kan de overheid wel ingrijpen met het in beslag nemen van vrachtauto’s of het sluiten van bedrijven. Willem Dijkhuizen: ‘Daar tref je een bedrijf echt mee. Bedrijven die de regels overtreden, verdienen daar miljoenen mee. Een boete is op dit moment maximaal tussen de 60.000 en 70.000 euro. Dus het rekensommetje is snel gemaakt. Met het sluiten van bedrijven of in beslag nemen van auto’s dwing je af dat bedrijven zich wel aan de regels houden’, aldus Dijkhuizen.

Rijbewijs

De vakbond stelt voor bij overtredingen een bedrijf de eerste keer een boete te geven. Bij een volgende keer niet aan de regels houden, volgen dan maatregelen. Dijkhuizen: ‘Vergelijk het met een rijbewijs. Als je daarmee drie keer de fout in gaat, moet je het inleveren en kan je geen auto meer rijden. Je denkt dan wel drie keer na voor je het zover laat komen.’ Als het aan de FNV ligt, komt minister Van Nieuwenhuizen van transport zo snel mogelijk met voorstellen die de maatregelen mogelijk maken.

Grote zorg

Het overtreden van de rij- en rusttijden is al jaren een grote zorg voor de vakbond. Het zorgt ervoor dat vrachtwagenchauffeurs veel te veel overuren maken, die ze soms ook niet uitbetaald krijgen. Ook is het een gevaar voor de verkeersveiligheid. Bovendien worden bedrijven benadeeld die zich wel aan de regels houden.