Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Detacheringsrichtlijn ook van toepassing op het internationaal wegtransport

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 01 december 2020

De Europese detacheringsregels gelden ook voor vrachtwagenchauffeurs die in dienst zijn van een buitenlands bedrijf die tijdelijk voor een Nederlands bedrijf, internationale ritten rijden.

Dat heeft het Hof van Justitie in Luxemburg vandaag bepaald in een procedure die FNV in 2014 startte tegen Van den Bosch Transporten uit Erp. De uitspraak houdt in dat de chauffeurs, meestal uit lage lonenlanden, betaald moeten worden volgens de Nederlandse cao.

Beschermd

FNV reageert verheugd op de uitspraak van het Europese Hof. Edwin Atema van FNV-Stichting VNB: ‘Door de uitspraak worden buitenlandse chauffeurs beschermd tegen loondumping. Ook worden Nederlandse chauffeurs en nette werkgevers in het internationaal transport beschermd tegen concurrentievervalsing door andere bedrijven. De Hoge Raad moet de zaak Van den Bosch nu verder beoordelen aan de hand van deze positieve uitspraak.’

Mobility Package

Volgens FNV komt de uitspraak als een mooie aanvulling op de recent in Brussel aangenomen regels voor detachering in het wegtransport. In de nieuwe regels, samen het Mobility Package genoemd, is voor de meeste internationale ritten bepaald dat de lonen van toepassing zijn van het land waarin geladen of gelost wordt. Met de uitspraak van het Europese Hof worden de eerste aanwijzingen gegeven onder welke omstandigheden voor chauffeurs, zoals bij Van den Bosch, het loon van bijvoorbeeld Nederland blijft gelden op een rit naar het buitenland. Atema: ‘Dit kan dan gaan om bijvoorbeeld chauffeurs in dienst van een Roemeens bedrijf die in opdracht van een Nederlands bedrijf alleen ritten tussen Nederland en Denemarken uitvoeren waarbij over alle ritten dan de Nederlandse cao van toepassing is. Zo wordt ook de loondumping in het internationaal echt aangepakt.’

Loondumping

FNV ziet in de sector al heel lang dat transportbedrijven als Van den Bosch in vijf minuten constructies van loondumping bedenken. Atema: ‘Waartegen wij dan weer jaren moeten procederen om het gelijk voor werknemers te halen. Nu zaken met de uitspraak van het hof en met de nieuwe Europese regels met de dag duidelijker worden, moet de norm weer worden dat chauffeurs niet elkaars concurrenten worden gemaakt, maar op basis van gelijk werk gelijk betaald worden’.

Andere zaak

Naast de zaak bij het Europese Hof loopt er nog een andere zaak tegen Van den Bosch, waarin het Gerechtshof Leeuwarden op 28 december uitspraak zal doen. Die zaak gaat over tien Hongaarse chauffeurs die niet tijdelijk, zoals in de zaak bij het Europese Hof, maar gewoonlijk in en vanuit Nederland werken. Zij maken op basis daarvan aanspraak op uitbetaling van Nederlandse cao-lonen. De twee zaken hebben tot de Hoge Raad samen gelopen waarop de zaak over detachering is doorverwezen naar het Europese Hof en de zaak van de Hongaarse chauffeurs is terugverwezen naar het gerechtshof in Leeuwarden.