Vrachtwagenchauffeurs terug bij af

Geen wc's en weer eten in de cabine

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 22 oktober 2020

De FNV wil dat er snel iets verandert aan de situatie van vrachtwagenchauffeurs. ‘Zij zijn weer terug bij af’, zegt Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport & Logistiek. Door de strengere coronaregels zijn opnieuw de chauffeurscafés en wegrestaurants gesloten. Ook mogen chauffeurs bij veel bedrijven niet meer naar het toilet.

Vrachtwagenchauffeurs terug bij af, zegt de FNV

Warme maaltijd in de auto

'Corona raakt ook de chauffeurs al bijna het hele jaar’, zegt Dijkhuizen. ‘We hebben gezien dat een aantal dingen voor hen goed was geregeld, mede door druk van onze kant, maar nu staan ze toch weer ter discussie. Zo is het kennelijk weer normaal dat chauffeurs hun warme maaltijd in hun auto moeten eten, want de chauffeurscafés zijn weer dicht. Nou, dat vinden wij níét normaal, en de chauffeurs zelf ook niet. Het is ook onbegrijpelijk, iedereen hield zich juist zo goed aan de regels.’

De deuren zijn weer op slot