Vrachtwagenchauffeurs terug bij af

Geen wc's en weer eten in de cabine

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 22 oktober 2020

De FNV wil dat er snel iets verandert aan de situatie van vrachtwagenchauffeurs. ‘Zij zijn weer terug bij af’, zegt Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport & Logistiek. Door de strengere coronaregels zijn opnieuw de chauffeurscafés en wegrestaurants gesloten. Ook mogen chauffeurs bij veel bedrijven niet meer naar het toilet.

Vrachtwagenchauffeurs terug bij af, zegt de FNV

Warme maaltijd in de auto

'Corona raakt ook de chauffeurs al bijna het hele jaar’, zegt Dijkhuizen. ‘We hebben gezien dat een aantal dingen voor hen goed was geregeld, mede door druk van onze kant, maar nu staan ze toch weer ter discussie. Zo is het kennelijk weer normaal dat chauffeurs hun warme maaltijd in hun auto moeten eten, want de chauffeurscafés zijn weer dicht. Nou, dat vinden wij níét normaal, en de chauffeurs zelf ook niet. Het is ook onbegrijpelijk, iedereen hield zich juist zo goed aan de regels.’

De deuren zijn weer op slot

Een ander euvel dat is teruggekeerd: geen wc’s. Bij veel klanten of opdrachtgevers is het slot weer op de deur gegaan voor de chauffeurs. Dijkhuizen: ‘Dit zijn noodzakelijke faciliteiten voor hen. Ze moeten toch even naar het toilet kunnen gaan of hun handen kunnen wassen?’

Laat chauffeurscafés weer opengaan

De vakbond vraagt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) om weer toe te staan dat de chauffeurscafés opengaan. Verder roept het transportbedrijven op om hun verantwoordelijkheid te nemen als chauffeurs geen gebruik mogen maken van toiletten. ‘Dan moet de werkgever zelf maar zorgen voor voldoende faciliteiten.’

Schone toiletten met stromend water

Volgens Dijkhuizen zijn die er echt wel. ‘Het is heus niet zo moeilijk om ergens goede toiletfaciliteiten te huren. De evenementenbranche ligt nagenoeg stil, dus je zou denken dat er wel genoeg beschikbaar is voor de chauffeurs.’ En dan bedoelt hij geen DIXI’s. ‘Nee, die zijn volstrekt ontoereikend. De chauffeurs moeten gebruik kunnen maken van schone toiletten met stromend water, waar ze ook hun handen kunnen wassen.’

Houd werkdruk binnen de perken

Verder wil de FNV dat werkgevers meer doen om de werkdruk onder de chauffeurs binnen de perken te houden. Die neemt toe, onder andere door meer zieken en meer werkzaamheden. Dijkhuizen: ‘Dit is een cruciale sector voor onze economie. Maar we zien bij transportbedrijven nauwelijks bereidheid om daar in hun planning rekening mee te houden of andere oplossingen te vinden.’

Steeds in discussie over bescherming

Nog een zorg is dat chauffeurs lang niet overal goede beschermingsmiddelen krijgen tegen corona. ‘Wat dat betreft, zijn we ook weer terug bij af’, zegt Dijkhuizen. ‘Deze mensen hebben een cruciaal beroep en rijden door alle mogelijke coronabrandhaarden, van code van geel naar rood, maar voldoende bescherming is voor hen nog steeds niet goed geregeld. Chauffeurs en logistiek medewerkers moeten hier steeds over in discussie. Wij vinden dat zo'n werkgever dit gewoon moet regelen.’

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.