Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Ook inspectie treft misstanden aan bij IKEA-chauffeurs

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 23 september 2020

IKEA buit nog altijd vrachtwagenchauffeurs uit. De Inspectie SZW maakte vandaag bekend bij een controle meerdere misstanden te hebben geconstateerd. Op aanwijzen van FNV en de Belgische vakbond BTB deed de inspectie onder meer onderzoek op een parkeerplaats bij Geleen.

Edwin Atema van FNV-Stichting VNB: ‘Ook de inspectie weet nu dat de chauffeurs maanden in hun cabine moeten leven, zonder water of wc, voor een schamele 65 euro per dag. IKEA moet nu zijn verantwoordelijkheid nemen.’

Ontlopen

In de afgelopen maanden onderzocht FNV-Stichting VNB, die toeziet op de naleving van de transport-cao, de West-Europese transporten van IKEA. De stichting ontdekte dat een heel aantal bedrijven hun Oost-Europese chauffeurs verplichten om vanuit België in de weekenden naar Nederland te rijden om zo de controles van de Belgische inspectiediensten te ontlopen. Veel van die chauffeurs bivakkeren in Geleen.

Behoefte in de struiken

Samen met de Belgische vakbond BTB werden naar aanleiding van de onderzoeken Belgische en Nederlandse inspectiediensten verzocht om handhavend op te treden. Vandaag maakte de Inspectie SZW bekend dat daar aan gehoor is gegeven. Ook in België en Frankrijk zijn controles geweest op de parkeerplaatsen van IKEA. Net als de vakbonden trof ook de inspectie chauffeurs aan die weken tot maanden in hun cabines leven en hun behoefte moeten doen in de struiken. Ook wordt nader onderzoek gedaan naar fraude met rij- en rusttijden en het vervalsen van documenten.

Middeleeuwse toestanden

Edwin Atema, FNV- Stichting VNB: ‘We hebben een aantal jaren ons best gedaan om IKEA te helpen haar transporten verantwoordelijker te organiseren. Ze hebben ons altijd vriendelijk aangehoord om vervolgens zonder samenwerking met vakbonden alles zelf op te willen lossen. Ons onderzoek en de eerste conclusies van de inspectiediensten laten zien dat er bij IKEA nog niks is veranderd. Het zijn nog altijd middeleeuwse toestanden, waarbij chauffeurs worden uitgebuit en de concurrentie tussen bedrijven wordt vervalst.’

Internationale samenwerking

Tom Peeters van de Belgische transportvakbond BTB: ‘Chauffeurs op deze IKEA-ritten werken hoofdzakelijk in Nederland en België, maar staan onder contract in Oost- Europa. Dit vraagt niet alleen om een internationale aanpak van vakbonden, maar ook om internationale samenwerking tussen inspectiediensten. Deze actie laat zien hoe belangrijk het is dat vakbonden en inspectiediensten samenwerken.’

 

In 2017 maakten de internationale vakbonden dit filmpje over de werkwijze van IKEA.