Opnieuw stakingen bij bulkbedrijf EBS Rotterdamse Haven

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 10 juli 2020

Een intensieve onderhandelingsronde gisteren met de directie van bulkoverslag bedrijf EBS in de Rotterdamse Haven heeft niets opgeleverd. Cees Bos, FNV-bestuurder Havens: ‘Ze kwamen nu meteen binnen met een loonbod van 0 procent. Daar waar we een eerder loonbod van 2,5 procent al hebben afgewezen. De maat is vol, we gaan het werk onderbreken.’

Op 13 maart hebben de werknemers van EBS het werk voor de eerste keer neergelegd. Het bedrijf ging niet op de eisen van de FNV en reageerde ook niet op het ultimatum. Door de corona-uitbraak zijn de werkonderbrekingen gestaakt. Bos: ‘We hebben afgesproken daarna verder te praten. Nu was het moment daar en dan krijg je een bod van drie keer niks. Dat pikken we niet. EBS zal de dienstverlening aan haar klanten echt niet op hetzelfde niveau kunnen handhaven.’

November 2019

Bos onderhandelt al sinds november 2019 over een nieuwe cao met onder meer een loonsverhoging van 3 procent per jaar, bovenop de automatische prijscompensatie. Daarnaast wil de FNV reparatie van het derde WW-jaar en een goede ouderenregeling. Verder wil FNV afspraken maken over voldoende personeel om de werkdruk bij EBS aan te pakken.

0 procent

EBS wilde eerder niet verder gaan dan een loonsverhoging van 2,5 procent voor 2020 en 1 procent voor 2021. 'En nu komen ze dus met 0 procent. Ongelooflijk, het werk heeft hier echt niet stil gelegen!’, aldus Bos. EBS is onderdeel van de HES-groep en heeft in Rotterdam twee terminals. Het bedrijf slaat agrarische producten, kolen en houtpellets over. Productiebedrijven die afhankelijk zijn van deze grondstoffen, kunnen in de problemen komen als de acties aanhouden. Bij EBS werken ongeveer 150 mensen.