Overleg cao DHL Parcel hervat

Door Redactie 12 mei 2020

Op vrijdag 8 mei hebben we de onderhandelingen voor een nieuwe cao DHL Parcel hervat. In verband met de RIVM-maatregelen vanwege het coronavirus hebben we het cao-overleg via Skype gedaan. Dat was natuurlijk wel even wennen en niet ideaal, maar het ging best goed.

Overleg cao DHL Parcel hervat

Financiële situatie

Je werkgever gaf aan dat er in de eerste weken van maart een aanzienlijke terugval in de productie was. In Nederland was er een terugval van 18% en 25% in het buitenland. Inmiddels is deze productie weer aangetrokken en is er nog een terugval van 9% in Nederland en 16% in het buitenland. Het aantal subco’s, uitzendkrachten en contracten van bepaalde tijd heeft de werkgever de afgelopen tijd afgebouwd.

Je werkgever had het veelvuldig over het harde werken van DHL Parcel, maar verwees daarbij alleen naar e-Comm. De werkdruk en het harde werken van de chauffeurs van DHL Parcel werd niet benoemd.

Reactie op onze cao-voorstellen

• Lange diensten: volgens de werkgever voldoen deze aan de ATW en komen ze tot stand in overleg met de medewerker. Wij bestrijden dit en zullen hierover voorbeelden aanleveren.
  • TVT-toeslag in vrije tijd: De werkgever wil hier niet aan. Wel wil de werkgever het mogelijk maken dat werknemers makkelijker vrije tijd kunnen opnemen. Vraag is hoe ze dat willen regelen.
  • Code 95, opleiding in tijd van de werkgever: de werkgever gaat hier niet mee akkoord maar biedt de opleiding beter aan (op zaterdag centraal in NL en passende modules) zodat de medewerker daar niet zelf achteraan hoeft.
  • ORT betalen aansluitend aan de nachtdienst na 06.00 uur: de toeslag na 06.00 uur wordt niet aan de medewerker uitbetaald als deze zelf om aanpassing van de dienst heeft gevraagd en dus niet werkt binnen de bestaande roosters. Wij gaan dit checken bij de achterban en ook juridisch toetsen of in zo’n geval geen toeslag betaalt hoeft te worden.

Planningstool

Een van de cao-voorstellen van de werkgever is het vervangen van de dienstroosterplanning door een planningstool. Met de tool kunnen werknemers zelf roosteren. Van juli tot en met december 2020 wil de werkgever een pilot draaien op Amersfoort en SVC Utrecht (dienstroosterplanning) en voor hoofdkantoor Utrecht (verlofregistratie).

Om het systeem van zelfroosteren mogelijk te maken vraagt de werkgever om de cao aan te passen: de referteperiode voor overwerk van 1 week (40 uur) naar 4 weken (160 uur). In ruil daarvoor wil de werkgever bekijken of langer van tevoren bekend gemaakt kan worden of de medewerker verlof kan opnemen.

Afbraak voorstellen werkgever

In verband met de nieuwe planningstool wil de werkgever de volgende toeslagen in de cao wijzigen of laten vervallen:

Overwerktoeslag

• 30% van ma – vr 6.00 – 22.00 uur blijft gehandhaafd.
  • Zaterdag (50%), zon- en feestdag (200%) vervalt.
  • Feestdagen en nationale feestdagen (200%) niet zijnde een zondag 100%.

Onregelmatigheidstoeslag

• Avonduren door de week (12,5%) van 18.00 – 20.00 uur vervalt.
  • Zondag (150%) wijzigen in 50%.

De werkgever doet hiermee een enorme aanslag op je cao. Wij kunnen ons niet voorstellen dat je akkoord gaat met deze afbraakvoorstellen. Bovendien heeft je werkgever niet eens een loonbod gedaan. Dat vinden wij ongepast zeker gezien de door jouw werkgever gevraagde inzet in deze tijd.

Conclusie: de inhoud is nog ver beneden peil.