Mager loonbod DHL Parcel

4e cao-overleg

Door Redactie 20 mei 2020

FNV Transport en Logistiek onderhandelt al enkele maanden over jullie nieuwe cao DHL Parcel. Hier informeren we je over de uitkomsten van de 4e onderhandelingsronde. Het loonbod van de werkgever is onvoldoende, er moet geld bij!

Financiële situatie DHL rooskleurig

DHL boekt klinkende resultaten in het eerste kwartaal 2020. Alle 5 divisies wereldwijd zijn winstgevend, ondanks de coronacrisis. Er is ook vertrouwen naar de toekomst. DHL Duitsland geeft toestemming aan NL om voor miljoenen te investeren in 2 nieuwe terminals. En de verwachting is dat online bestellen het nieuwe normaal wordt. Zo maar een greep uit de berichten uit de media en de communicatie van DHL zelf van vorige week. Een prima uitgangspunt dus voor een goede cao voor de werknemers van DHL Parcel.

Cao-onderhandelingen DHL Parcel

De werkgever geeft aan de werknemers te waarderen en ook een fair loonbod te willen doen. De werkgever doet in dat kader het volgende voorstel voor de nieuwe cao:

• Flexibel roosteren 4 x 9 kan alleen met contractaanpassing en kan niet gerealiseerd worden met aanvulling tot 40 uur met vrije dagen uit de cao à la carte.
  • Zelfroosteren door een planningstool. Naar verwachting zal de planning tool de huidige problemen rondom roosteren en verlof ondervangen. De werkgever wil een referteperiode van 4 weken afspreken en het zelfroosteren moet budgetneutraal zijn.
  • Verruiming van de venstertijden van de roostertijden.
  • Eerder met pensioen door sparen van bovenwettelijke verlofdagen. De werkgever wil kijken naar deze oplossing om eerder met pensioen gaan mogelijk te maken.

De werkgever doet een loonbod onder de voorwaarde dat:

• De ORT na 6.00 uur aansluitend aan de nachtdienst en stopt om 8.00 uur. Tenzij het een dienst is die start vanaf 4.00 of 5.00 uur.  De werkgever vindt dat geen nachtdienst en dus is de ORT niet van toepassing.
  • De ORT voor zondag gaat van 150% naar 50%.
  • De Overwerktoeslag voor feestdagen, nationale feestdag niet zijnde een zondag, gaat van 200% naar 100 %.
  • De ORT-avond van 18.00 – 20.00 uur komt te vervallen.
  • Een loonsverhoging van 2,5% per 1 juli 2020 voor rijdend en niet rijdend.
  • Per 1 april 2021 wordt de max van de loonschaal 5 en 6 voor rijdend met 3% verhoogd. Dit biedt de mogelijkheid om bij de volgende beoordelingsronde in december een verhoging te krijgen.
  • De werkgever wil een cao van 3 jaar van 1/1/2020 tot 1/1/2023.

Loonbod is onvoldoende, er moet geld bij!

FNV en CNV hebben de werkgever direct laten weten dat dit loonbod natuurlijk bij lange na niet voldoende is. De cao is al vanaf 1 januari verlopen en we zijn nu al 5 maanden verder. De looneis van FNV en CNV is een stijging van 5% per jaar met ingang van 1/1/2020.

Het gaat goed met DHL en de leden van de vakbonden FNV en CNV willen daarom een stevige loonsverhoging. En dat leeft breed onder de DHL medewerkers in de loods, bij de supervisors, op kantoor en bij de chauffeurs. De afgelopen maanden is het ‘booming’ op de terminals en naar verwachting zal dit zo blijven.

Chauffeur blijkt vitaal beroep

Bovendien zijn de chauffeurs vitale beroepen in coronatijd gebleken. Zij zorgden dat NL bevoorraad werd tijdens de lockdown, ondanks dat er de eerste tijd veel onduidelijk was over de veiligheid voor de gezondheid.

De waardering voor werknemers van jullie werkgever zien wij nog niet terug in hun voorstellen. Wat kan jij daar aan doen?

Maak je collega lid! Samen staan we sterk voor een goede cao

Vraag je collega’s die nog geen lid zijn of ze ook lid worden van de grootste vakbond van Nederland. Want hoe meer leden we hebben, hoe groter onze invloed aan de onderhandelingstafel. Een lidmaatschap van de FNV kost de eerste 4 maanden slechts 25 euro. Meer informatie of direct lid worden? Ga naar fnv.nl/lidworden

Het volgende cao-overleg is op 4 juni. We houden je op de hoogte!