Veiligheid chauffeurs in het geding door verruimen rijtijden

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 20 maart 2020

FNV Transport en Logistiek vreest dat de veiligheid en gezondheid van chauffeurs in gevaar komen, als de rij- en rusttijden worden verruimd, zoals minister Van Nieuwenhuizen wil. De bond noemt de maatregel onverstandig en onbegrijpelijk en wil zo snel mogelijk met de minister en de werkgevers om de tafel om de problemen op te lossen.

Volgens de vakbond moet de drukte bij de vrachtwagenchauffeurs niet opgelost worden met het verruimen van de rijtijden. Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport en Logistiek: ‘De verkeersveiligheid en veiligheid van chauffeurs is al in het geding vanwege de enorme drukte in enkele sectoren. Het nog verder oprekken van de rijtijden zal ten allen tijde ten koste gaan van de veiligheid en gezondheid van de chauffeurs.’

Rustigere sectoren

In plaats van het oprekken van de rij- en rusttijden is het volgens FNV beter om chauffeurs uit rustigere sectoren, die nu thuiszitten, aan het werk te helpen. ‘Op die manier kunnen we de veiligheid waarborgen, werkgelegenheid behouden en faillissementen voorkomen.’

Extreem druk

Het bevoorraden van supermarkten kost nu zo veel tijd, dat het voor chauffeurs in de distributie extreem druk is. Tegelijkertijd zijn er sectoren, zoals de bloemenhandel, waar het transport nagenoeg stil ligt. Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport en Logistiek: ‘Wij zijn met de werkgevers in gesprek om te zorgen dat chauffeurs uit de rustigere sectoren aan het werk kunnen in de drukke sectoren. Op die manier zorgen we ervoor dat chauffeurs veilig en gezond hun werk kunnen blijven doen, zonder zich over de kop te werken.’

Andere problemen

Volgens de minister is de maatregel genomen in overleg met de sector, maar de vakbond zegt niet betrokken te zijn. ‘De minister heeft in ieder geval niet de stem van de werknemers meegenomen in de beslissing. En dat terwijl er naast de rij- en rusttijdendiscussie ook al andere problemen spelen’, aldus Dijkhuizen.

Sanitaire voorzieningen

Dijkhuizen doelt daarmee op de problemen rond de sanitaire voorzieningen. De vakbond krijgt nog steeds meldingen binnen van chauffeurs die niet naar het toilet mogen op de laad- en losplaatsen en niet hun handen mogen wassen. Ook kunnen ze lastig aan een kop koffie of warme maaltijd komen onderweg.