Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Reactie DHL Parcel op onze cao-voorstellen

Tweede onderhandelingsronde

Redactie
Door Redactie 07 februari 2020

We hebben voor de tweede keer onderhandeld met DHL Parcel. Het was een goed overleg. Je werkgever heeft gereageerd op onze cao-voorstellen. We kijken uit naar het volgende overleg en zijn benieuwd naar de voorstellen van DHL Parcel.

Reactie DHL Parcel op onze cao-voorstellen

Iets extra’s doen

Eerste reactie van je werkgever op onze voorstellen:

  • De werkgever wil wat extra’s doen voor chauffeurs. 
  • Het verschil in verlofdagen door cao á la carte voor medewerkers die sinds 1997 in dienst is een issue waar we wat mee moeten, zegt de werkgever.
  • Vakbonden willen één loongebouw in de cao DHL Parcel. De werkgever staat daar niet onwelwillend tegenover. 

Groot verschil in beloning

Wij zien een behoorlijk verschil in beloning voor de chauffeurs tussen de cao Beroepsgoederenvervoer (BGV) en de cao DHL Parcel. Je werkgever geeft ter verdediging aan dat de cao DHL Parcel beter is door cao-afspraken zoals reiskostenvergoedingsregeling. Maar, deze extra afspraken in de cao DHL Parcel kunnen niet het verschil in loon verklaren ten opzichte van de cao BGV. Dus er moet wat bíj en geen verslechteringen van de cao.

Onaangenaam verrast

De werkgever was onaangenaam verrast dat er op zoveel cao-afspraken over roosteren niet goed wordt nageleefd op verschillende vestigingen. Hij gaat er dan ook meteen werk van maken. Structureel overwerk, waar vakbonden melding van maken, wordt niet herkent door de werkgever. Uitgangspunt is dat de Arbeidstijdenwet (ATW) wordt nageleefd, zegt de werkgever. Het kan zijn dat je in je weekrooster een langere dienst hebt, maar op weekbasis moeten je arbeidstijden binnen de ATW blijven.

Een goede cao DHL Parcel dat doen we samen

Doe je mee? Word lid van de FNV. De eerste 4 maanden voor maar € 25.

Word lid