Voel jij je gewaardeerd door je werkgever, je opdrachtgever, je medeweggebruikers?

Van de cao-onderhandelaar

portret Willem Dijkhuizen
Door Willem Dijkhuizen 10 september 2019

We spreken vaak oudere chauffeurs die met pensioen gaan. Hoe heb je je werk ervaren en als je nu jong was, zou je dan weer voor hetzelfde vak kiezen? Het antwoord is vrijwel altijd hetzelfde: “het is een prachtig, machtig mooi vak. Toch zou ik een andere baan kiezen.”

Natuurlijk gaat het dan over de lonen en over de onmogelijkheid werk en privé goed te combineren, omdat je altijd klaar moet staan. Maar belangrijker nog: het gebrek aan respect voor de vrachtwagenchauffeur. En dat lijkt van kwaad tot erger te worden.

Respectloos

Op de weg ben jij degene die de ongelukken maakt en de files veroorzaakt. Bij de klant krijg jij de schuld omdat je te laat bent. Je werkgever schrapt uren of weigert je vrij te geven als je vakantie vraagt. Soms gaat het om hele kleine dingen, die je het gevoel geven respectloos behandeld te worden: je mag niet op het gewone toilet, je wordt verwezen naar een Dixi die al weken niet is schoongemaakt is - de stront loopt langs de pot en zit op de muur en toiletpapier ontbreekt.

Je mag niet in de gewone kantine, maar moet in een apart hok voor chauffeurs, met krakkemikkige tafels en stoelen en vieze koffie. Natuurlijk sta je op de verkeerde plek om te laden en te lossen. Een airco is te duur, dus val je bijna van je stokje als het 33 graden is. Rusten op een beveiligde, betaalde parkeerplaats is uit den boze.

Excuses aan chauffeur

Er zijn ook goede voorbeelden. De opdrachtgever die je bij warm weer flesjes water meegeeft of blikjes frisdrank. Een groot supermarktconcern waar je al jaren voor rijdt, geeft je hetzelfde kerstpakket als zijn eigen werknemers. De accountmanager die de klanten belt bij heel warm weer om aan te geven dat de leveringen later aankomen, omdat er twee keer meer besteld is dan bij normaal weer. ‘Heb je echt een probleem, bel mij, dan regel ik iets. En geef in ieder geval de chauffeur niet de schuld, want hij kan er niets aan doen’.

Dezelfde accountmanager eiste van een klant dat die excuses aanbood aan een chauffeur die hij volstrekt onterecht uitgescholden had.

Te weinig orderpickers, een slechte planning, een piek in de afleveringen, een verouderd wagenpark. De chauffeur heeft het uiteindelijke contact met de klant en krijgt het op zijn dak als er iets verkeerd geladen is of als hij te laat komt. En de klant is koning. Die heeft altijd gelijk.

Jullie verhalen

Voel jij je gewaardeerd? We horen ook graag jullie verhalen, foto's of filmpjes. Stuur deze naar transport@fnv.nl. Deel met ons wat jij zoal meemaakt in je werk. Word jij met respect behandeld of juist helemaal niet? Je reactie blijft uiteraard anoniem. Aan de hand van de reacties bepalen we wat we er verder mee gaan doen. Graag willen we de komende maanden namelijk extra aandacht besteden aan waardering voor jouw vakmanschap!

(Willem Dijkhuizen is eerste onderhandelaar FNV Transport & Logistiek)