Ruim 5% hoger loon voor medewerkers Svitzer

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 16 juli 2019

Medewerkers van Svitzer krijgen dit jaar ruim 5% meer loon. Dat is de uitkomst van de maandenlange acties en cao-onderhandelingen die vakbonden FNV Havens en Nautilus International voerden met de directie van het havensleepbedrijf.

Loonsverhoging

Naast de jaarlijkse automatische prijscompensatie is in deze 5-jarige cao een loonsverhoging afgesproken van 3% in 2019, 2,5% in 2020 en 1,5% in 2021, 2022 en 2023. Asmae Hajjari, vakbondsbestuurder FNV Havens: ‘We hebben een mooi resultaat bereikt. Door actie te voeren kunnen onze leden rekenen op een stevige loonsverhoging.’

Erkenning

Om het bedrijf te redden gingen in 2014 de medewerkers meer uren werken, zonder dat daar een loonsverhoging tegenover stond. Nu het weer beter gaat met Svitzer, wilden de medewerkers erkenning voor hun offer van 2014. ‘Deze nieuwe cao doet voor een belangrijk deel recht aan de extra uren die zij vanaf toen zijn gaan werken’, aldus Hajjari.

Afspraken

Naast de loonafspraken zijn er afspraken gemaakt over het sparen van bovenwettelijk verlof voor vervroegde pensionering en over de veiligheid bij de inzet van tijdelijke medewerkers. Jos Hilberding, Nautilus International: ‘Dit resultaat laat zien dat het actievoeren niet voor niets is geweest. Het zal de komende tijd aan de vakbondsleden worden voorgelegd.’