Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Zesde staking van Svitzer-werknemers

portret Joyce Mooring
Door Joyce Mooring 26 mei 2019

In de nacht van zondag 26 op maandag 27 mei leggen de werknemers van het sleepbedrijf Svitzer vanaf middernacht hun werk neer in hun strijd voor een rechtvaardige cao. De Svitzer-werknemers die werken in het vaargebied van Amsterdam en Rotterdam demonstreren maandag om 12.00 uur voor het hoofdkantoor van Svitzer aan de Westerduinweg 3 in IJmuiden.

Cao-conflict

De afgelopen weken werd al vijf keer gestaakt bij Svitzer. De slepers vinden het onacceptabel dat hun werkgever weigert tegemoet te komen aan de eis van de werknemers om betaald te worden voor alle uren die zij werken. Om een bedrijfseconomische crisis bij Svitzer te bezweren, zijn de werknemers vanaf 2014 gemiddeld 8,5 uur per week meer gaan werken, zonder dat daar een loonsverhoging tegenover stond. Nu Svitzer uit de financiële problemen is, willen de werknemers dat Svitzer de lonen aanpast aan het aantal gewerkte uren. Dat hoeft overigens niet in één klap; de werknemers zijn bereid reparatie van de kloof tussen loon en gewerkte uren over enkele jaren uit te smeren.

Werkgever probeert tweedeling te creëren

Op donderdag 16 mei jl. hadden FNV Havens en Nautilus International een verkennend overleg met Svitzer om het cao-conflict op te lossen. Ondanks het feit dat Svitzer het initiatief nam tot dit overleg, was het management geenszins bereid tegemoet te komen aan de redelijke eisen van de werknemers. Volgens het Svitzer-management kan er alleen financiële ruimte worden gecreëerd als de vakbonden bereid zijn een cao af te sluiten met slechtere arbeidsvoorwaarden voor toekomstige werknemers. Asmae Hajjari van FNV Havens: ‘Svitzer dacht dat de werknemers hun strijd zouden staken, omdat de verslechteringen niet voor hen gaan gelden. Maar de werknemers hebben unaniem besloten hier niet in te trappen. Ze willen niet dat er onderscheid wordt gemaakt tussen huidige en toekomstige werknemers, omdat hierdoor concurrentie op arbeidsvoorwaarden ontstaat tussen groepen werknemers binnen hetzelfde bedrijf.’

Strijd gaat door

Jos Hilberding van Nautilus: ‘Nu de werkgever geen enkel begrip toont voor de gerechtvaardigde eisen van de werknemers en arbeidsvoorwaardelijke concurrentie wil creëren onder de eigen werknemers, zijn de werknemers er nog meer op gebrand om door te gaan met hun strijd voor een rechtvaardige cao.’

Rotterdamse sleepboot vaart ook niet uit

Het scheepvaartverkeer zal opnieuw hinder ondervinden van de werkonderbreking op de zes sleepboten in de wateren tussen IJmuiden en Amsterdam. Zeeschepen kunnen pas later vertrekken of de haven worden binnengesleept. Dit kan ook het geval zijn in Rotterdam, waar één sleepboot van Svitzer actief is. Ook deze boot zal zondag vanaf middernacht niet varen.

Het havensleepbedrijf Svitzer is een dochteronderneming van de Deense multinational A.P. Moller-Maersk. Maersk Line is de grootste containerrederij ter wereld. De terminal-divisie, APMT, exploiteert tientallen terminals wereldwijd, waaronder twee in Rotterdam. Svitzer opereert behalve in Nederland ook in tal van andere havens binnen en buiten Europa. De cao geldt voor 63 werknemers.