Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Vijfde werkonderbreking bij sleepbedrijf Svitzer

portret Joyce Mooring
Door Joyce Mooring 25 april 2019

Vanmiddag leggen de werknemers van het sleepbedrijf Svitzer vanaf 16.00 uur het werk voor de vijfde keer neer in hun strijd voor een rechtvaardige cao. De eisen van de sleepbootbemanningen zijn meer dan gerechtvaardigd, vinden vakbonden FNV Havens en Nautilus International.

Cruciale rol in Noordzeekanaalgebied

Als gevolg van de werkonderbreking zal het scheepvaartverkeer van en naar het Noordzeekanaalgebied een behoorlijke vertraging oplopen. Want hoewel het “slechts” 6 sleepboten in de Amsterdamse haven en 1 sleepboot in de Rotterdamse haven betreft, is het werk dat de Svitzer-werknemers verrichten cruciaal. Schepen kunnen tijdens de werkonderbreking niet gebruikmaken van de sleepboten voor het manoeuvreren van en naar de kade.

Lonen aanpassen aan aantal gewerkte uren

In de tijd dat het financieel wat minder ging met Svitzer zijn de werknemers gemiddeld 8,5 uur per week meer gaan werken, zonder dat zij hiervoor extra werden beloond. Asmae Hajjari van FNV Havens: ‘Ik kom weinig werknemers tegen die een dergelijk offer brengen aan hun werkgever, maar ze krijgen er totaal geen erkenning of waardering voor terug.’ Svitzer wil zijn werknemers namelijk structureel extra laten werken zonder ze daarvoor te betalen.

De Svitzer-werknemers zijn zich ervan bewust dat het scheepvaartverkeer hinder ondervindt van de werkonderbrekingen. ‘Maar door de aanhoudende weigering aan de kant van het bedrijf, rest de werknemers niets anders dan actie te voeren en indien nodig de acties verder op te voeren’, stelt Jos Hilberding van Nautilus International. ‘Het is te zot voor woorden dat werknemers in loondienst bij dit sleepvaartbedrijf, actie moeten voeren om betaald te worden voor uren die zij werken.’

Gevolgen

Ook dit keer gaat het scheepvaartverkeer vertraging oplopen door de werkonderbreking op de zes sleepboten in de wateren tussen IJmuiden en Amsterdam. Zeeschepen kunnen pas later vertrekken of de haven worden binnengesleept. Dit is ook het geval in Rotterdam, waar één sleepboot van Svitzer actief is. Ook deze boot vaart vanaf vanmiddag 16.00 uur niet.

Svitzer is een dochteronderneming van de Deense multinational A.P. Moller-Maersk. Maersk Line is de grootste containerrederij ter wereld. De terminaldivisie APMT exploiteert tientallen terminals wereldwijd, waaronder twee in Rotterdam. Svitzer opereert behalve in Nederland ook in tal van andere havens binnen en buiten Europa. De cao geldt voor 63 werknemers.