Flixbus doekt tegen de afspraken in Eurolines Nederland op

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 13 augustus 2019

Het Europese langeafstand OV-bedrijf Flixbus sluit tegen de afspraken in de deuren van de onlangs overgenomen concurrent Eurolines. Het gaat om de kantoren Amsterdam Duivendrecht, Rotterdam en Den Haag. De medewerkers van Eurolines Nederland voelen zich gebruikt. 'Ons is altijd verteld dat er na de overname arbeidsvoorwaardelijk voorlopig niks zou veranderen', aldus FNV-kaderlid Hans Goedegebuure. Voor de medewerkers dreigt nu ontslag.

In mei 2019 werd bekend dat het Franse openbaar streekvervoersbedrijf Transdev haar internationale dochteronderneming Eurolines zou gaan verkopen. Vanwege tegenvallende resultaten, maar ook vanuit strategische overwegingen, om meer te focussen op de kernactiviteit namelijk het openbaar streekvervoer. Flixbus zou dezelfde werkzaamheden gaan uitvoeren, onder de naam Eurolines.

Domineren

Flixbus, zo lijkt het, heeft Eurolines aangekocht om de buslijnen in handen te krijgen om zo de concurrentie uit te schakelen. 'Flixbus wil over de ruggen van werknemers en chauffeurs de Europese markt gaan domineren. Dat kan niet zonder verantwoordelijkheid te nemen voor de mensen die het werk uitvoeren', reageert FNV-vakbondsbestuurder Marijn van der Gaag. 'Dat gebeurt al massaal, omdat elk risico van de uitvoering weggelegd wordt bij tourbedrijven die vervolgens tegen schandalige tarieven het vervoer moeten uitvoeren. Dit komt uiteindelijk terecht op het bordje van de medewerkers'.

Ontslagvergoeding

Kort na de aankondiging van de sluiting van Eurolines heeft Flixbus een minimale ontslagvergoeding aangeboden. Ook wil het niet verder onderhandelen over een sociaal plan. De medewerkers zijn zeer ontstemd, omdat de werkgever zo goedkoop mogelijk van haar personeel af wil. 'Als Flixbus niet met een beter bod komt, worden acties niet uitgesloten', aldus Van Der Gaag. Het gaat om een groep van ongeveer twintig mensen met allemaal lange dienstverbanden.