FNV wint zaak over toepassing cao Toer

Door Redactie 10 juli 2019

Werkgevers hebben hun chauffeurs een tijdlang benadeeld door onjuiste toepassing van de cao toeringcarbedrijven. Dat hebben we voorgelegd aan de geschillencommissie van de cao. In de uitspraak van die commissie krijgt de FNV op de meeste punten gelijk. ‘Als we een cao afspreken, dan moeten ook werkgevers in de toerbranche die naleven,’ aldus FNV-onderhandelaar Brigitta Paas.

Roostervrije dagen uitbetalen

Een van de onderwerpen waarover de commissie uitspraak deed, gaat over de opbouw van roostervrije dagen (werkgelegenheidsdagen). Ging je als werknemer uit dienst dan kreeg je het restsaldo van die dagen niet uitbetaald. Voortaan moeten werkgevers dat restsaldo gewoon uitbetalen.

Geen blokuren meer

Een ander onderwerp is de toepassing van blokuren. Hierbij wordt de werknemer betaald voor een bepaald aantal uren waarbinnen een klus moet zijn geklaard (blok). Bij meer of minder tijd vindt er dan geen verrekening plaats. Volgens de uitspraak mogen blokuren niet meer worden toegepast.

Shuttle vervoer

Werkgevers in het ‘shuttle vervoer’ moeten met terugwerkende kracht hun chauffeurs volledig, dus ook met toeslagen uitbetalen. In de praktijk betaalden ze maar 5/6 van een uur.

Flinke stap in de goede richting

FNV-bestuurder Brigitta Paas: ‘Met deze uitspraken dwingt de FNV tot betere naleving van de cao Toer. In de praktijk laat de naleving door werkgevers van deze cao nog vaak te wensen over. Met deze uitspraak zetten we een flinke stap in de goede richting ten gunste van werknemers.’