Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Noodregeling ook voor zelfstandig taxichauffeurs

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 31 maart 2020

FNV wil dat de speciale noodregeling van het kabinet voor zelfstandigen ook gaat gelden voor zelfstandig taxichauffeurs en taxiondernemers. Het taxivervoer ligt bijna volledig stil door de corona-maatregelen, maar de zelfstandig taxichauffeurs worden tot nu toe niet of nauwelijks gecompenseerd voor het verlies aan inkomen.

Zelfstandig taxichauffeurs vallen buiten noodregeling

Amrit Sewgobind bestuurder FNV Taxi: ‘We krijgen al signalen dat chauffeurs hun ziektekostenverzekering en huur of hypotheek niet meer kunnen betalen.’

De geplande actie van de taxichauffeurs op het Malieveld werd vandaag alsnog afgeblazen door het verbod vanwege de corona-maatregelen. ‘We begrijpen dat de actie is verboden, maar vinden dat de regering de noodkreet wel moet horen’, aldus Sewgobind.

Markt ligt plat

Nederland telt momenteel duizenden zelfstandig taxichauffeurs. Een groot deel van de vraag naar taxiritten komt van toeristen, uitgaanspubliek en forenzen. Die vraag is in een klap weggevallen, omdat horeca, reisbranche en luchtvaart op slot zitten en ook veel kantoren hun deuren gesloten houden. Sewgobind: ‘Er wordt alleen nog gereden voor noodzakelijk doelgroepenvervoer, met name medische zorg die niet kan worden uitgesteld. En zelfs daar is niet eens 20% van de omzet van over.’

Wrang

Niet alleen viel nagenoeg de hele vraag in een klap weg. Ook adviseerde minister van Nieuwenhuizen om alleen een taxi te nemen als daartoe een absolute noodzaak is. ‘Begrijpelijk, gezien de omstandigheden, maar dan moet je de branche ook willen compenseren. Dat betekent de zelfstandig taxichauffeurs opnemen in de TOGS-regeling (tegemoetkoming van 4.000 euro voor vaste lasten). Wanneer je dat niet doet dan is zo’n oproep extra wrang’, aldus Sewgobind.

Sigaar uit eigen doos

Veel van de zelfstandig taxichauffeurs hebben een leasecontract of andere vorm van financiering. Sewgobind: ‘Van onze leden horen we dat grote lease- en financieringsmaatschappijen nauwelijks begrip hebben voor hun situatie. Er wordt gesproken over drie maanden 50% korting op het leasebedrag en die korting moeten de taxichauffeurs daarna zelf terugbetalen. Dat is echt een sigaar uit eigen doos en bij een aantal zelfstandig taxichauffeurs staat nu al het water aan de lippen. Als je uiteindelijk alle premie alsnog moet betalen dan levert dat straks ook nog problemen op. De gemiste omzet wordt niet op een later moment ingehaald, terwijl de kosten op de lat blijven staan. We roepen grote leasemaatschappijen, zoals Leaseplan, op om met een beter voorstel te komen zodat de zelfstandigen in de taxibranche deze crisis ook kunnen overleven.’