Gemeenten, zorginstellingen en verzekeraars doen er goed aan om het zorgvervoer komende tijd gewoon door te betalen. Ook nu het vervoer grotendeels stilligt. Wij vrezen dat het leed op de langere termijn anders niet te overzien is. Uit onderzoek van onderzoeksbureau Panteia blijkt namelijk dat ruim 78% van de kosten gewoon doorlopen. Of de taxi’s nu rijden of niet.
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de sociale partners. Wij wilden graag weten welk deel van de kosten doorlopen nu het coronavirus het zorgvervoer grotendeels heeft stilgelegd. Hier geeft het rapport nu duidelijkheid over. Je ziet in het rapport dat ruim 78% van de kosten doorlopen. Wij roepen gemeenten, zorginstellingen en verzekeraars dan ook op: red het zorgvervoer en betaal niet-gereden zorgvervoerritten gewoon door.
In vervoerscontracten is meestal afgesproken dat wordt betaald voor het daadwerkelijk verrichte vervoer. Dat betekent omgekeerd ‘geen vervoer, geen betaling’. Die bepaling gaat ertoe leiden dat veel vervoerders direct in financiële problemen komen als opdrachtgevers eraan vast houden. De bedrijfstak gaat namelijk al jaren gebukt onder te scherpe tarieven, waardoor er geen financiële reserves meer zijn.
Het noodpakket van het Rijk gaat het probleem voor het zorgvervoer niet oplossen. Werkgevers hebben bijvoorbeeld lang niet genoeg aan de aangekondigde NOW. Met deze regeling kunnen namelijk niet alle kosten betaald worden. Over dat deel van de kosten waar ondernemers via de NOW geen compensatie voor krijgen, geeft het Panteia rapport ook duidelijkheid. Je ziet in het rapport dat bijna 28% van de kosten doorlopen, ook al zouden de vervoerders aanspraak maken op de NOW.
‘Uiteindelijk moeten opdrachtgevers nadenken over de vraag: hoe staan we er straks voor met het zorgvervoer na de Corona crisis?’, zegt FNV-bestuurder Minke Jansma. ‘Er voltrekt zich straks een maatschappelijk drama als de komende periode overal bedrijven failliet gaan.’ Dat betekent heel veel leed bij werknemers, maar ook bij gebruikers van het vervoer. Daar waar een vervoerder wegvalt, zullen overblijvende partijen niet in staat zijn dat op te pakken. Het vervoer van kwetsbare doelgroepen zoals ouderen, patiënten en gehandicapten komt hierdoor stil te vallen. Minke: ‘Dat kunnen we met elkaar niet laten gebeuren. Opdrachtgevers in het zorgvervoer moeten hun verantwoordelijkheid pakken voor goed vervoer tijdens en na de corona crisis.’