Busmaatschappijen zeggen het heel lastig te vinden om genoeg buschauffeurs te vinden. Daarom liet Connexxion afgelopen zomer zelfs 3 Spaanse chauffeurs invliegen. Marco Bouma van FNV Streekvervoer vindt dat fout.
‘Busmaatschappijen zouden eerst moeten kijken naar het eigen personeelsbestand. Er zijn veel parttime contracten, waar ook mensen bij zitten die meer uren willen krijgen.’
‘Met 28 uur bijvoorbeeld verdien je te weinig, terwijl je wél altijd beschikbaar moet zijn. Bovendien zijn er veel uitzendkrachten die maximaal een 18-maandencontract hebben, terwijl je die ook een vast(er) contract kan aanbieden’, aldus Bouma tegen Editie NL van RTL Nieuws.
FNV Streekvervoer zet in op zeker werk, goede banen met voldoende uren en een eerlijk loon. Busbedrijven laten nieuwe werknemers nu alleen instromen via uitzendbureaus. Werknemers worden daardoor maximaal 18 maanden flexibel ingezet, tegen slechtere voorwaarden dan hun vaste collega’s. Ook zijn er veel parttimers met deeltijdcontracten van 28 of 32 uur per week.
Om het personeelstekort te bestrijden, moeten bedrijven veel meer investeren in de vele mensen die nu werkzaam zijn met een uitzendcontract en/of een parttimecontract. Behoud hen voor de sector en maak de sector opnieuw aantrekkelijk door: