Cao Multimodaal loopt eind dit jaar af

Wat willen we in de nieuwe cao afspreken?

Door Redactie 21 oktober 2019

Een stijgend personeelstekort in de sector Multimodaal en een cao die niet meer in lijn is met de veranderde wetgeving. FNV Streekvervoer wil daarom afspraken maken en een nieuwe cao afsluiten. Wat stellen we voor?

Cao Multimodaal loopt eind dit jaar af

Loonsverhoging

De huidige cao loopt eind dit jaar af. Voor de nieuwe cao stellen we een looptijd voor van 2 jaar: van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2021. Met een loonsverhoging van 5% op 1 januari 2020 en 2021.

Aparte cao’s

FNV is een grote voorstander om de cao uit elkaar te trekken. Voor de landelijke regionale machinisten stellen we voor om de cao aan te passen naar deze groep. Bus medewerkers verhuizen naar de cao Streekvervoer. Alle bus werknemers die nu onder Multimodaal vallen, krijgen een compensatie. Wij willen de looptijd van de volgende cao gebruiken om dit proces te doorlopen.

Pensioenakkoord

Binnen het pensioenakkoord zijn afspraken gemaakt over eerder stoppen met werken. Met de werkgever moeten we het eens worden over de wijze waarop je gebruik kunt maken van deze regeling. Wij zijn van mening dat iedereen onder de cao Multimodaal onder de categorie zware beroepen vallen. Richting de overheid gaan wij deze positie verdedigen.

Lees de voorstellenbrief