Een cao voor de sportsector

Samen één branche: gelijk werk is gelijk loon

Door Redactie 14 maart 2023

De sportsector kenmerkt zich door grote verschillen in arbeidsvoorwaarden. Zo kan het zijn dat je als zwemonderwijzer of buurtsportcoach voor hetzelfde werk bij een gemeente een heel ander salaris ontvangt dan bij een Sportbedrijf. Ook zijn er veel werknemers in de sport die helemaal niet onder een cao vallen. Zij verdienen vaak het minimumloon en bouwen geen pensioen op. Onacceptabel, vindt de FNV.

atletiek

Een cao voor sportsector

Wij streven naar één cao voor de gehele sportsector. Waar gelijk werk is, zien wij graag gelijk loon. We zijn ‘en route’ maar er zijn nog heel wat stappen te zetten.

Vergelijken van cao’s

Zo zijn we begonnen als kartrekker in het vergelijken van heel veel cao’s, die in de sport voor kunnen komen. Maar liefst 10 cao’s worden nu langs dezelfde meetlat gelegd zodat we duidelijk de verschillen kunnen zien. Eind maart is de vergelijking klaar en bekijken we welke verschillen kansen bieden en welke knelpunten zijn.

Ook gaan we met jou in gesprek, de medewerkers in de sport. Hoe ziet jouw loopbaan er tot nu toe uit, en wat zijn je wensen voor de toekomst? We beginnen bij onze kaderleden.

Sessie op de werkvloer

Dit najaar volgen de eerste sessies op de werkvloer. Je kunt daaraan meedoen als je zwemonderwijzer bent, buurtsportcoach, trainer-coach of werkt als projectmedewerker bij een bond, sportbedrijf of sportservicebureau.

Functiehuis

Natuurlijk zijn we ook in gesprek met de werkgevers. We hebben het over het ontwikkelen van één functiehuis voor de sport, waarin alle functies opgeschreven staan. Dat is een van onze doelen die ook in de Human Capital Agenda Sport is opgenomen.

Branchedag op 5 juni

Met onze leden bepalen we de richting, maar ook hoe we druk kunnen zetten om jouw wensen te realiseren. Want we geloven er in, dat als jij dat ook wilt, het ook gaat gebeuren. Dat doen we onder meer op onze branchedag op 5 juni 2023 in Amsterdam.

Vind jij gelijk werk is gelijk loon ook belangrijk?

Wil jij je inzetten voor één cao in de sportsector? En vind jij gelijk werk = gelijk loon ook belangrijk? De komende periode leiden we leden op tot sleutelpersonen. Je wordt FNV-kaderlid in jouw branche of bedrijf, met of zonder cao. De FNV Kaderacademie geeft je daarvoor de juiste tools. Leuk én leerzaam én voor een heel goed doel: meer eenheid in arbeidsvoorwaarden in de sport. Meld je aan op sportenbewegen@fnv.nl.