FNV Sport start Maand van de vakbond

Cao Vermo als eerste aan de beurt

Door Redactie 21 september 2021

FNV Sport & Bewegen maakt graag kennis met jou en met jouw bedrijf. Dat doen we met een werkbezoek tijdens de Maand van de vakbond. Maak kennis met de vakbond en leer meer over de invloed die jij hebt op jouw arbeidsvoorwaarden.

Cao staat centraal

We starten in oktober met de cao Vermo. Dit zijn de Verzelfstandigde Maatschappelijke Organisaties: de Sportbedrijven en Natuureducatiecentra. In november volgt de cao Sport en in december de cao Zwembaden.

De cao staat centraal in de Maand van de vakbond. De onderhandelingen vinden immers dit najaar plaats en de FNV wil graag dat jij invloed uitoefent aan de cao-tafel. Er zijn issues genoeg. Zoals personeelstekort, hoge werkdruk, weinig doorgroeimogelijkheden en lage lonen.

Or geeft advies

Waar we langskomen wordt afgestemd met de leden en de or-en binnen de bedrijven. Bestuurder Ingrid Koppelman heeft een aantal mogelijkheden voorbereid: “Voor elke cao heb ik een korte cao kennisquiz gemaakt die eenvoudig online maar ook ter plaatse te houden is. Zo kan ik aansluiten bij een al geplande personeelsbijeenkomst. Als we dat online doen, kan ik natuurlijk meer bedrijven ‘langs’ dan als we dat op locatie doen. Wanneer er meer tijd is dan 15 minuten, kunnen we echt met elkaar in gesprek.

Interessante workshops

Naast kennismaken biedt FNV Sport & Bewegen in de Maand van de Vakbond ook interessante workshops aan.

Niet-leden ook welkom

De uitnodigingen verlopen via de leden en via de or-en die bij de FNV bekend zijn. Elk lid wordt gevraagd minimaal 1 niet-lid mee te nemen naar de kennismaking. Op de vraag waarom er niet meer collega’s lid zijn van de vakbond krijgen FNV-leden vaak een schouderophalend antwoord: “niet over nagedacht”, “word pas interessant als er iets aan de hand is””, “ik heb toch maar een tijdelijk contract”, “wat krijg ik ervoor?”.

Met de Maand van de vakbond wil Ingrid graag samen met de leden laten zien wat de meerwaarde van het vakbondswerk is.

Lidmaatschap

Tijdens de Maand van de vakbond loont het om lid te worden. Voor 25 euro ben je 4 maanden lid en heb je dus tijdens de onderhandelingen invloed op het eindresultaat. Leden hebben immers beslissend stemrecht. Het bedrijf en/of het lid dat de meeste nieuwe leden aanbrengt in de periode okt-jan ontvangt bovendien een gratis workshop of training voor alle leden.

Samen sterk

Ingrid: “Het gaat uiteindelijk om samen sterk staan op de werkvloer. Niet alleen, maar met je collega’s gaan voor een betere toekomst! Nu meer dan ooit: met perspectief op een goed en zeker inkomen en met doorgroeimogelijkheden. De sport verdient het, jij verdient het. Waardeer het werken in de sport.”

Interesse?

Wil je dat FNV Sport & Bewegen langskomt op jouw bedrijf? Mail met sportenbewegen@fnv.nl

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.