Hebben we een stem?

Blog Ingrid Koppelman

Door Redactie 26 maart 2021

De verkiezingen zijn nog maar net achter de rug. Ik hoop dat je hebt gestemd. Mij maakt het niet uit wat je stemt, als je je stem maar laat horen. Dat kan op vele manieren. Ook op je werk.

Foto Ingrid Koppelman

“Ze kunnen met je doen wat ze willen”, of “ze luisteren toch niet naar je”, zijn kreten die ik als vakbondsbestuurder uit de vele hoeken van de sport hoor. Dat kan natuurlijk niet. Natuurlijk kunnen ze niet met je doen wat ze willen; of niet naar je luisteren. Als dat zo is, is er iets goed fout.

Directeuren weten ook niet alles

De medezeggenschap in de sport staat in de kinderschoenen. Dat mag ik gerust zo stellen. Ik werd met mijn neus op de feiten gedrukt toen ik een personeelsvertegenwoordiging (pvt) mocht bij staan in hun strijd tegen de directeur. Ja strijd. Hier niet bedoeld als vakbondsleuze, want daar ben ik niet zo van. Ik laat mijn stem graag horen, maar vrijwel nooit vooraan in de rij met mijn vuist omhoog. Dan moet ik wel héél erg boos zijn. Maar dit was een serieus conflict. En die werd veroorzaakt door onwetendheid bij de directeur. De persoon waarvan iedereen eigenlijk verwacht dat hij of zij alles weet. Hij is immers de directeur. Maar ook directeuren weten niet alles. Dat is helaas onze dagelijkse praktijk. Maar als niemand dat ziet of benoemt, blijft de directeur denken dat hij het juist heeft.

Medezeggenschap in de sport is er nog niet zo lang. Toen ik werkte bij de Tafeltennisbond was ik in 2014 betrokken bij de oprichting van de pvt daar. Een hele leerzame periode volgde en ik denk dat toen de kiem is gelegd voor het werk wat ik nu doe. Ik vond het fantastisch om op te komen voor mijn collega’s. Want er speelde een serieuze kwestie en die moest opgelost. In goed maar pittig overleg met personeel, directie en bestuur is dat toen gelukt. Het was voor het eerst dat ik voelde wat je kunt bereiken als je allemaal samen hetzelfde wilt. Dan komt er een kracht vrij die ongekend is.

Medezeggenschap

Het gebrek aan medezeggenschap in delen van de sport heeft grote gevolgen. Want dan kan de werkgever inderdaad alles bepalen, er is niemand die hem terugfluit. Zeker als er geen cao is, zoals in de paardensport of fitness. Er ontstaat een cultuur dat de baas het voor het zeggen heeft. Heerlijk voor de baas. Die waant zich oppermachtig. Als er wel een cao is, is er gelukkig de vakbond die de directie kan terugfluiten. Maar de vakbond staat sterker als er ook een or of pvt is. Samen zorgen we voor het juiste tegenwicht. Samen zorgen we voor mede zeggenschap over jouw arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden.

Bovendien: een goede werkgever luistert. Want tevreden personeel werkt harder voor je. Als hij iets wil doorvoeren en het personeel is er tegen, dan zijn ze niet lastig. Dan heeft de werkgever een probleem. En als jij als medewerker iets vraagt aan je werkgever en je krijgt een nee, dan helpt het als je weet hoe jouw collega’s erover denken. Ben jij de enige die een thuiswerkvergoeding wil? Of kunnen we nu eindelijk eens voor overwerk uitbetaald worden?

Je hebt altijd een stem

Je hebt dus een stem, altijd. Het maakt niet uit waar in de organisatie je zit. En hoe luid of zacht die stem is. Maar laat ‘m horen. Vorm de medezeggenschap of ben de achterban. De komende tijd gaat de FNV de medezeggenschap in de sport een impuls geven. Want het is en blijft een groot goed in dit land dat je jouw stem mag laten horen. Wij helpen je graag daarbij