Vraag je stakingspas aan voor acties NS

Voor trainmanagers ns internationaal / ic brussel

Door Redactie 17 september 2021

De FNV spoor leden werkzaam als NS Internationaal Trainmanager op de carriers IC Brussel, Thalys/Eurostar en ICE/IC Berlijn hebben het, door NS uitgebrachte, eindbod om de volgende redenen weggestemd:

spoor
  • In het, door de directie van NS Internationaal uitgebrachte, eindbod maakt NS een groot onderscheid tussen Trainmanagers (TM’s) van de IC Benelux met de andere TM’s en daarbij ook weer tussen de huidige TM’s Benelux met eventuele nieuwe instroom;
  • De vakbondsleden vanuit meerdere carriers gaven tijdens de ledenbijeenkomsten aan dat NS Internationaal hiermee een onaanvaardbaar onderscheid heeft gemaakt wat niet door bonden geaccepteerd kan worden;
  • De, door NS Internationaal, voorgestelde verhoging van de beide looncomponenten zijn te laag.

Daarop hebben onze leden en die van onze collega vakbond VVMC hun vakbonden opgeroepen de directie een ultimatum te stellen.

Het Ultimatum

Het ultimatum is gesteld en loopt tot aanstaande donderdag 16 september 2021 tot 18:00. Als NS geen gehoor geeft, dan is het tijd voor acties. Dan hebben wij alles, maar dan ook alles eraan gedaan om er zonder acties uit te komen.

Acties

Voor deze acties heb je lef en principes nodig. Deze acties gaan niet alleen om jouw loopbaanpad en de hoogte van je looncomponent, maar met name voor de TM’s op de IC Brussel en ook om de verhouding met de werkgever. Actievoeren lukt alleen als genoeg werknemers overtuigd zijn van deze noodzaak. Acties helpen alleen als de werkgever last heeft van de acties. Een werkgever heeft alleen last van een actie als klanten getroffen worden. Niet omdat jullie en wij de reizigers willen treffen, maar doordat NS vasthoudt aan het eindbod, jullie geen ander middel meer rest. Jullie directie dwingt jullie dus feitelijk in de actie.

Trapsgewijs

Wij beginnen met acties bij de TM’s van de IC Brussel. Hoe en wanneer vertellen we jullie zodra de plannen concreet zijn en bekend mogen worden. We gaan ervan uit dat alle FNV Spoor leden werkzaam als TM op de IC Brussel gehoor geven aan onze oproep bij de acties aan te sluiten, georganiseerd door FNV Spoor samen met de VVMC. Mocht NS na een eerste actie nog steeds voet bij stuk houden, zullen we ook de TM’s op de andere carriers bij NS Internationaal (en Thalys Nederland BV) oproepen actie te gaan voeren.  Alleen samen ben je sterk!

Stakingspas

Om te kunnen staken moet je geregistreerd worden als staker. Onder andere om recht te hebben op een uitkering uit de stakingskas van de FNV. Alleen leden van FNV Spoor hebben hier recht op. Als je lid wordt, heb je direct recht op een stakingsuitkering. Om een stakingspas per mail te krijgen, klik je op deze link. Zorg dat je gegevens in jouw ‘Mijn FNV-account’ kloppen. Heb je nog geen ‘Mijn FNV-account’, maak er dan een aan (zie bijlage 1 en 2).

Zoals gezegd starten we de acties bij NS Internationaal / IC Brussel, dus de stakingspas kan nu alleen door TM’s op de IC Brussel worden aangevraagd. Indien de stakingen verder gaan uitbreiden, kun je ook in andere functiegroepen een stakingspas aanvragen.

Samen met VVMC

FNV Spoor en VVMC trekken samen op in deze acties. Aanmeldingen en registraties gaan echter via de eigen vakbond. CNV leden moeten even contact opnemen met hun vakbond, hoe deze met de leden omgaan die mee willen staken.

Bijlagen:
- Bijlage 1: Gegevens aanpassen of aanmaken Mijn FNV-account
- Bijlage 2: Staken doe je goed voorbereid

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.