Actie-instructie voor staking bij Service Stations NS

Datum bekend: 22 september gaan we staken

Door Redactie 21 september 2021

Het zijn spannende tijden bij NS. Waarom de vakbonden medewerkers van NS in staking roepen is bekend. Daar gaan we jullie nu geen nadere uitleg over geven. We hebben wel een actie-instructie gemaakt zodat je precies weet wat je moet doen wanneer je gaat staken.

Actie-instructie voor staking bij Service Stations NS

Wie?

Alle medewerkers werkzaam bij Service Stations en Trainmanagers NS Internationaal IC Brussel.

Waar?

Moreelsepark Utrecht (Bij Utrecht CS).

Wanneer?

Woensdag 22 september 2021.

Hoe laat verzamelen?

Op de stakingsdag is de “aanvangstijd dienst” niet van belang.

Stakers komen bij voorkeur naar de eigen standplaats of de voor hun dichtstbijzijnde standplaats en voegen zich daar bij de andere collega’s die ook staken. Van daaruit reist iedereen samen met de trein naar de centrale stakingslocatie, Moreelsepark in Utrecht. Mocht het je niet lukken om samen met anderen te reizen, staat het je ook vrij om alleen naar Utrecht te reizen.

Hoe laat?

Zorg dat je vanaf 10.00 uur aanwezig bent in het Moreelsepark. Het actieprogramma start om 11.00 uur. Dus wie om 7.00 uur moet beginnen, komt bijvoorbeeld rond 9.00 uur naar de standplaats om daar de trein naar de centrale locatie te nemen. Hetzelfde geldt voor mensen die om 15.00 uur, 17.00 uur, 22.00 uur, etc. moeten starten.

Nodig je collega’s uit om ook in staking te gaan

Zie je op je standplaats of onderweg nog collega’s uit bovenstaande opsomming van functies? Vraag ze dan om mee te staken. Hoe meer stakende collega’s, hoe sneller de directie van NS tot afspraken met ons moet komen. Dus nodig ze uit en dat mag best overtuigend, maar wel met respect. Behoud respect voor elkaar ook al wil een collega toch niet meestaken. Met NS hebben we afgesproken dat de rechten van zowel stakers als werkwilligen worden gerespecteerd. Dit betekent dat stakers werkwilligen niet gaan hinderen bij het uitvoeren van hun werkzaamheden en werkwilligen stakers niet hinderen met het uitoefenen van hun stakingsrecht. NS, FNV en VVMC gaan dit uitdragen om de veiligheid en integriteit van medewerkers en reizigers te waarborgen.

Let op, als je in de ziektewet zit, is het in verschillende gevallen niet verstandig je bij de staking te voegen. Dat hangt af van je re-integratieadvies en de afspraken tussen jou en je leidinggevende. Bij twijfel, kan je beter niet aansluiten.

Inschrijven als staker

Dat gebeurt tussen 10:00 uur en 13:00 uur bij de inschrijftafel van je eigen vakbond in het Moreelsepark. Medewerkers die in de vroege of late dienst werken, moeten zich ook tussen 10.00 uur en 13.00 uur in het Moreelsepark melden om zich in te laten schrijven.

VVMC werkt niet met stakingspas vooraf aanvragen. Leden van FNV Spoor die de stakingspas hebben, kunnen daarmee ingeschreven worden. Heb je geen stakingspas aangevraagd, dan kun je alsnog in Utrecht ingeschreven worden.

Kleedvoorschrift

Je eigen uniform. Indien er op de standplaats vakbondshesjes aanwezig zijn, trek die dan aan. Laat vanaf het begin zien dat je in actie bent. Als er op de standplaats, vanwaar jij naar de centrale plaats komt, geen vakbondshesjes voorhandig zijn, trek je er één aan in het Moreelsepark.

Eindtijd

We streven naar een afronding van het stakingsprogramma rond 13.00 uur. Daarna ben je als staker vrij. Uiteraard verwachten wij dat je dan niet aan het werk gaat.

Mag NS mij verbieden te staken?

Nee, staken is een recht. Sterker nog, NS erkent uiteraard dat recht ook. NS mag stakende medewerkers op geen enkele wijze benadelen omdat men met een staking heeft meegedaan. Dat mag nu niet en in de toekomst ook niet.

Ik ben vrij, mag ik toch komen (staken)?

Als je woensdag vrij bent, kan je dus niet je werk neerleggen. Maar, het is erg belangrijk dat je je wel samen met je collega’s bij de staking voegt, want samen maken we het verschil.

Mogen niet-vakbondsleden ook staken?

Natuurlijk hopen wij dat iedereen lid van FNV Spoor of VVMC is, maar ook niet-vakbondsleden mogen staken. Zij krijgen echter geen stakingsuitkering van de vakbonden. Stakende niet-leden kunnen zich ter plekke bij één van de bonden als nieuw lid inschrijven en een stakingsuitkering krijgen.

Mag ik besmet werk weigeren?

Ja, dat mag zeker. Stel dat je niet mee staakt, dan vinden we dat uiteraard jammer, maar respecteren je keuze wel. Doe dat ook voor die van de stakers. NS mag je vragen besmet werk over te nemen. Maar in de cao is glashelder opgenomen dat je dat mag weigeren. Heb je het vermoeden dat je op besmet werk wordt ingezet? Geef dan duidelijk aan dat je weigert dat over te nemen.

Laat je niet intimideren

Wij gaan er niet vanuit, maar heb je het gevoel dat je onder druk wordt gezet toch niet aan de staking deel te nemen, besef dan dat het logisch is dat de directie jullie liever niet in staking ziet gaan. Dus blijf voor je goede zaak staan, mocht de druk dan eventueel te groot worden, meld je dan bij één van je vakbondsbestuurders.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.