Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Pak direct alle onbeveiligde overwegen aan!

Als er niet beveiligd kan worden, moet er gesloten worden

Redactie
Door Redactie 07 juni 2021

FNV Spoor wil dat alle onbeveiligde overwegen per direct worden gesloten of worden beveiligd. De vakbond doet die oproep na het tragische ongeval dit weekend op een overweg bij Boazum, waarbij twee inzittenden van een auto overleden.

Vanaf 2003 verschijnen er al rapporten die zeggen dat onbeveiligde overwegen dicht moeten of beveiligd. We zijn nu 18 jaar en vele slachtoffers verder en weer zijn er mensen omgekomen. Dit moet stoppen.

Als er niet beveiligd kan worden, moet er gesloten worden

FNV Spoor vindt dat de betrokken partijen, ProRail, overheden en vervoerders, onvoldoende haast maken met het aanpakken van de Niet Automatisch Beveiligde Overwegen (NABO). Alleen al dit jaar zijn zes dodelijke slachtoffers gevallen op spoorovergangen, waarvan vier op onbeveiligde overwegen. ‘Als er niet beveiligd kan worden, moet er gesloten worden. En tot dat alle onbeveiligde overwegen zijn opgeheven of zijn beveiligd  moet de snelheid bij onbeveiligde overwegen drastisch naar beneden. Dat verkleint de kans op (bijna) aanrijdingen aanzienlijk’, zegt Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor.

Niet nog eens twee jaar wachten

In heel Nederland zijn er nog zo'n 280 onbeveiligde overwegen, waarvan er 180 openbaar toegankelijk zijn. Janssen: ‘De ambitie is om in 2023 al deze gevaarlijke spoorovergangen te hebben aangepakt. Dan zijn we echter weer twee jaar verder. We moeten bovendien nog maar zien of deze ambities dan wel zijn gerealiseerd. De afgelopen 18 jaar geven ons geen vertrouwen.’

Spoedoverleg met Ministerie

Maandagmiddag 7 juni vond er spoedoverleg plaats tussen FNV Spoor (bestuurder Henri Janssen), Directeur Generaal Mobiliteit (Kees van der Burg) en Directeur Openbaar Vervoer spoor (Wino Aarnink), beide van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daar hebben wij zeer stevig aangedrongen om per direct de snelheid bij alle NABO op 80km/u te zetten.

Deze week wordt er nog vervolgoverleg ingepland over versnelling van de aanpak onbeveiligde overwegen.