FNV Spoor wil dat alle onbeveiligde overwegen per direct worden gesloten of worden beveiligd. De vakbond doet die oproep na het tragische ongeval dit weekend op een overweg bij Boazum, waarbij twee inzittenden van een auto overleden.
Vanaf 2003 verschijnen er al rapporten die zeggen dat onbeveiligde overwegen dicht moeten of beveiligd. We zijn nu 18 jaar en vele slachtoffers verder en weer zijn er mensen omgekomen. Dit moet stoppen.
FNV Spoor vindt dat de betrokken partijen, ProRail, overheden en vervoerders, onvoldoende haast maken met het aanpakken van de Niet Automatisch Beveiligde Overwegen (NABO). Alleen al dit jaar zijn zes dodelijke slachtoffers gevallen op spoorovergangen, waarvan vier op onbeveiligde overwegen. ‘Als er niet beveiligd kan worden, moet er gesloten worden. En tot dat alle onbeveiligde overwegen zijn opgeheven of zijn beveiligd moet de snelheid bij onbeveiligde overwegen drastisch naar beneden. Dat verkleint de kans op (bijna) aanrijdingen aanzienlijk’, zegt Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor.
In heel Nederland zijn er nog zo'n 280 onbeveiligde overwegen, waarvan er 180 openbaar toegankelijk zijn. Janssen: ‘De ambitie is om in 2023 al deze gevaarlijke spoorovergangen te hebben aangepakt. Dan zijn we echter weer twee jaar verder. We moeten bovendien nog maar zien of deze ambities dan wel zijn gerealiseerd. De afgelopen 18 jaar geven ons geen vertrouwen.’
Maandagmiddag 7 juni vond er spoedoverleg plaats tussen FNV Spoor (bestuurder Henri Janssen), Directeur Generaal Mobiliteit (Kees van der Burg) en Directeur Openbaar Vervoer spoor (Wino Aarnink), beide van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daar hebben wij zeer stevig aangedrongen om per direct de snelheid bij alle NABO op 80km/u te zetten.
Deze week wordt er nog vervolgoverleg ingepland over versnelling van de aanpak onbeveiligde overwegen.