OR NS Reizigers geeft negatief advies over technisch geleid vertrekproces (TGV) aan directie NS Reizigers

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 7 mei 2021

Vanaf het indienen van de adviesaanvraag over de Airportsprinter (APS) en het Technisch Geleid Vertrekproces (TGV) heeft de OR NS Reizigers (OR) de medewerkers waar deze adviesaanvragen op van toepassing was (machinisten en hoofdconducteurs), die er eventueel mee moeten gaan werken, erbij betrokken.

Bijna 2100 collega’s hebben de OR, in een zeer korte tijd, voorzien van aanvullende informatie, hun visie, meningen en zorgen. Hieronder ook kaderleden van FNV Spoor, die in het verleden bij andere vervoerders hebben gewerkt en daar al ervaring met TGV op hebben gedaan. Deze ervaring hebben ze met de OR gedeeld.

Door een breder onderzoek en de input van deze 2100 NS’ers  heeft de OR een zeer krachtig negatief advies aan de directie afgegeven.

De conclusie van de OR:

NS heeft vooraf aan de regionale overheid een toezegging gedaan om een dienstregeling te maken waarvan men wist dat die volgens de normen niet maakbaar zou zijn. En dat wil NS gaan oplossen met schijnoplossingen die volgens de medewerkers en de OR niet gaan leiden tot succes. Met andere woorden, het geld dat NS hieraan wil uitgeven is water naar de zee dragen. Dit terwijl de Amsterdamse Noord-Zuidlijn op termijn een hoogfrequente verbinding met Schiphol gaat vormen, waardoor de APS toch weer overbodig wordt.

De overtuiging van de OR is dan ook dat de directie in redelijkheid niet anders kan dan de APS met TGV niet in te voeren omdat de dienstregeling niet maakbaar is, de baten zeer onzeker zijn en de kosten die je moet investeren heel hoog zijn.
Tot slot is de OR van mening  dat de directie niet open staat voor alternatieven die de OR heeft aangedragen zoals het om en om overslaan van sprinterstations. Op dit moment zijn nog veel te veel zaken onduidelijk of niet onderzocht en houden de vakkrachten met praktijkervaring hun hart vast bij de reizigersveiligheid. Wat normaal niet is toegestaan wordt nu luchtig terzijde geschoven. De afspraak met de regionale overheid prevaleert boven de veiligheid van de reizigers en het personeel.

Bezint eer gij begint

FNV Spoor is het  volmondig met dit advies van de OR eens. Wij roepen de directie dan ook op om het advies van de OR te volgen, om zo een geldverslindend debacle, vergelijkbaar met de FYRA, te voorkomen. Naast dit geldverslindende en ondoordachte plan gaat deze investering ook ten koste van een betrouwbare en punctuele dienstregeling waarmee NS al jaren een zeer hoge klantentevredenheid behaald. Bezint eer gij begint, kom los van de onveilige tekentafelmodellen en luister naar de mensen met kennis van de praktijk.

Heb je vragen dan kun je mailen met Henri Janssen - Bestuurder FNV Spoor