Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Voorstel onderhandelingsresultaat CAO 2021 ProRail

portret Michiel Boer
Door Michiel Boer 30 april 2021

Zoals jullie allemaal weten zijn de acties opgeschort omdat het in de laatste 3 dagen gelukt is om stevige en inhoudelijke gesprekken te voeren met ProRail en ze flinke stappen hebben gezet.

Er wordt nog gewerkt aan het volledige voorstel onderhandelingsresultaat. Dat houdt in dat wij jullie morgen uitgebreid gaan informeren over alle ins en outs en hoe het proces precies verder loopt.

Heel belangrijk voor iedereen om te weten dat er pas een definitief resultaat ligt als jullie, de leden, daarover besloten hebben.

Een aantal belangrijke elementen willen wij toch alvast met jullie delen, het uitgebreide verhaal bij alles volgt uiteraard morgen.

Loon en Looptijd:

Looptijd: 2 jaar

Loon:

  • 01-01-2021 > 2% loonsverhoging met een voet van € 120 voor iedereen die de € 120 niet haalt bij een loonsverhoging van 2%. Zie hier het effect van de voet bij RSP 100%
  • 01-01-2022 > loonsverhoging is de inflatie + 0,5% met een minimum van 2%
  • 01-01-2021 > verhoging van de aan de CAO gerateerde vergoedingen met 2%
  • 01-01-2022 > verhoging van de aan de CAO gerelateerde vergoedingen met de hoogte van de inflatie + 0,5% met een minimum van 2%
  • Per 01-01-2021 > uitbetaling van vakantietoeslag (8%) over de ORT vergoedingen waarover pensioen wordt opgebouwd (zie bijlage 3 van de cao), dit betekent een verhoging van 1,6% tot 1,7% van je loon.
  • Als je wilt weten wat globaal je loonsverhoging in % is vanaf 1 januari 2021 dan kan je 1,6% optellen bij de percentages in de hiervoor genoemde tabel.
  • Per 01-01-2021 > krijgen medewerkers ICB die de taak reinigen uitvoeren een inconveniententoeslag van € 125

Eerder stoppen met werken

  • Doelgroep 1 > Roostergebonden functies 24/7 blijft hetzelfde, in rooster vroeg, laat, nacht of in rooster vroeg, laat, consignatie (gaat om de roostergebonden functies in blijlage 4 van de CAO). Ook als je gebruik maakt van de huidige ontziemaatregelen blijf je in aanmerking komen. Medewerkers moeten 10 jaar voorafgaand aan het moment dat zijn op grond van deze regeling eerder stoppen met werken aaneengesloten in één van deze functies werkzaam zijn geweest
  • Doelgroep 2 > TOEGEVOEGD > medewerkers in niet-roostergebonden functies die minimaal 10 jaar bij ProRail structureel en aaneengesloten werkzaam zijn geweest in consignatiediensten voorafgaand aan het moment dat zij op grond van deze regeling eerder stoppen met werken
  • Doelgroep 3 > Medewerkers met 45 of meer dienstjaren binnen de NS Sociale Eenheid.
  • TOEGEVOEGD: Individuele situaties die niet onder deze doelgroepen vallen kunnen gebruik maken van deze regeling indien zij minimaal 10 jaar in dienst zijn bij ProRail en niet meer duurzaam inzetbaar zijn op basis van een advies van de arbo-arts.

Tot slot

Deze acties kwamen zeker niet uit de lucht vallen. Tijdens de gesprekken is door ons heel uitvoerig stil gestaan bij de problemen binnen ProRail en met name binnen de VL organisatie. Hier hebben we ook zeer harde woorden over gesproken. De ernst en urgentie van dat alles is ook voor ProRail knip en klaar. En de actiedreiging indien het ontkennen en pappen en nathouden de kop weer opsteekt ligt duidelijk op tafel. Dat betekent dat we nu samen met jullie de arbeidsvoorwaarden op hun eigen waarde gaan beoordelen en afspraken gaan maken hoe we ProRail bij de les gaan houden.

Dat traject beginnen we met een compleet voorstel onderhandelingsresultaat met heldere uitleg, morgen. Dan zullen er vanaf volgende week maandag diverse digitale ledenbijeenkomsten op verschillende tijden georganiseerd worden voor uitleg en vragen. Vervolgens kan er dan vanaf eind volgende week gestemd worden.

Heb je vragen of opmerkingen, bijvoorbeeld naar aanleiding van deze nieuwsbrief? Laat het één van de FNV-kaderleden weten of neem contact met mij op.

Mede namens de FNV-kaderleden ProRail,

Mocht je nog vragen hebben kun je mailen met Michiel Boer - Bestuurder FNV Spoor