FNV Spoor en VVMC stellen eisen aan de NS

Omtrent de plannen Service Stations

Redactie
Door Redactie 23 april 2021

Vrijdag 23 april 2021, hebben de vakbonden het gesprek met NS hervat omtrent de plannen Service Stations. VVMC en FNV Spoor hebben de onderstaande eisen aan NS gesteld.

NS heeft aangegeven op de eisen van de beide bonden terug te komen. Doordat NS heeft aangegeven de plannen te willen wijzigen, zullen de vakbonden pas nadat de wijzigingen bekend zijn, in overleg treden over de, eventuele, sociale gevolgen die voortvloeien uit de gewijzigde plannen.Pas als er een door de leden gedragen resultaatligt, weten we wat de sociale gevolgen zijn en kunnen we er dus pas zinvol over onderhandelen.Het overleg van vandaag was gericht op de plannen van NS omtrentservice stations. Binnenkort gaan de vakbonden ook in overleg met NS omtrent de plannen voor PLP/CW.

Technologie is een belangrijk onderdeel van de wereld waarin wij leven. Een slimme werkgever neemt zijn menselijke kapitaal mee in de technologische ontwikkeling om op deze wijze groei en ontwikkeling te creëren. Uiteindelijk kan je nog zo’n slim technologisch middel hebben aangeschaft, de mensen maken het verschil en moeten met deze middelen werken. NS heeft de afgelopen jaren hier zwaar in gefaald. Dit omdat NS technologie niet als een tool heeft gezien ter ondersteuning en ontwikkeling van haar dienstverlening, maar constant van het gegeven uit is gegaan dat meer technische middelen, minder mensen betekent. NS heeft dit aangegrepen om de race naar de bodem in te zetten en de gewenste krimp te realiseren. Dit heeft voor de medewerkers, de reizigers en de maatschappij heel veel ellende opgeleverd en zal, als de plannen van NS doorgaan nog veel meer ellende opleveren. NS heeft het gevoel niets te verliezen te hebben. Immers als de medewerkers nodig zijn, dan nemen wij toch weer nieuwe aan. De opgebouwde positie van NS staat echter op het spel. Een lange termijn visie ontbreekt in alle besluiten en als  NS zo doorgaat, zijn ze te vervangen door ieder andere vervoerder in Nederland of het buitenland. Onder het motto beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, is het standpunt van VVMC en FNV Spoor dat NS deze ontwikkeling dient te stoppen. Om te beginnen met de plannen rondom service en stations.

De vakbonden (VVMC en FNV Spoor) zijn van mening dat er een toekomstbestendig model moet komen waar ontwikkeling centraal staat en techniek in dienst van het menselijke kapitaal, de medewerkers. Wij eisen minimaal om het onderstaande terug te zien in het besluit van NS:

  • De medewerkers dienen bijgeschoold te worden in de technologische ontwikkeling van de afgelopen jaren zodat ze de technologische middelen ter ondersteuning van de reiziger pro actief in kunnen zetten.
  • NS dient fysieke aanwezigheidvan minimaal één infobalie op alle stations te waarborgen waar nu ook sprake is van fysieke aanwezigheid van servicemedewerkers. Deze dienen te voldoen aan alle wettelijke veiligheids-en Arbonormen. Verder dienen de noodzakelijke faciliteiten voor de medewerkers gewaarborgd te zijn, denk hierbij aan fatsoenlijk sanitair en schoon water.
  • De vakbonden dienen inzage te hebben in de normering waarop inzet van het aantal fte’s bepaald wordt. Hierin moeten alle aspecten meegenomen zijn die met de reizigers te maken hebben. Op dit moment wordt dit bepaald door kale en onvolledige cijfers. De fte’s dienen ook te zorgen voor robuuste en uitvoerbare roosters. •Terugdraaien van uitbesteding van de volgende diensten: Hulp aan minder validen en call center werkzaamheden in het buitenland.
  • Alle online producten dienen ook verkocht te kunnen worden door de servicemedewerkers.
  • Premobiliteit is nu eenmaal opengesteld, dus deze wachten wij af. Mocht er na implementatie van het bovenstaande zaken nodig zijn, dan kan NS natuurlijk verloop inzetten conform andere bedrijfsonderdelen (voorbeeld internationaal)

Mocht je nog vragen hebben, dan kun je mailen met,

Henri Janssen of Roos Rahimi bestuurders van FNV Spoor

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.