Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

ProRail heeft een Eindbod op tafel gelegd!

Update CAO-Onderhandelingen 2021

Redactie
Door Redactie 05 maart 2021

Op 1 maart zat FNV Spoor weer met ProRail aan tafel om te onderhandelen over een nieuwe cao ProRail.

cao-onderhandelingen

Zoals in de vorige nieuwsbrief aangegeven zijn wij de dag begonnen met verhelderende vragen op een aantal punten die in de laatste communicatie afweken van waar we aan de cao-tafel gebleven waren. Tevens hebben we verzocht om een concreet tegenvoorstel op het FNV-voorstel voor een verlofspaarregeling voor alle ProRailers. De antwoorden op de vragen en het tegenvoorstel hebben wij gekregen. Vervolgens hebben we geschorst om alle informatie op een rijtje te zetten, nogmaals te beoordelen en op alle punten die nog op tafel lagen reactie te geven.

Die reactie hebben we gegeven met daarbij voor ons nog een voorwaardelijke flinke stap in loon. Te weten 2,5% met een voet van €140,- voor een cao van één jaar. Ons voorstel voor de Decemberuitkering, 0,75% verhoging en groeiplan tot een max van 8,33%, hebben we daarbij gehandhaafd. Voorwaardelijk omdat er nog flinke stappen gezet moesten worden. We zagen bij een aantal voorstellen nog wel wat haken en ogen en wij waren geenszins bereid om op dat moment toe te geven op het voorstel van FNV Spoor voor eerder stoppen met werken.

Nog even voor de duidelijkheid, ons voorstel was eerder stoppen met werken voor iedereen die aan nog te bepalen voorwaarden voldoet, zoals bijvoorbeeld 45 dienstjaren of 10 jaar vroeg laat nacht etc. Dus geen uitsluiting van iedereen die niet vroeg, laat en nacht werkt. En ook tegen de volledige vergoeding die fiscaal mogelijk is. Dus drie jaar als je drie jaar eerder stopt, en niet 1 jaar ongeacht hoeveel jaar je eerder stopt. ProRail kwam terug en gaf aan op veel punten echt wel stappen te kunnen zetten en te begrijpen waarom we vragen wat we vragen. Er waren echter twee struikelpunten. De hoogte van de looneis en de voet in de looneis. Op de vraag of geen voet ook bespreekbaar was hebben wij aangegeven dat dit niet het geval is. En voor wat betreft loonruimte hebben wij aangegeven toch wel nagenoeg aan het einde van ons mandaat te zitten.

Ook gezien wat er verder op tafel lag en welke stappen nog mogelijk gezet zouden kunnen worden. ProRail kwam daarmee tot de conclusie dat verder onderhandelen geen zin had omdat ze niet verder tegemoet wilden komen aan onze looneis. ProRail heeft vervolgens een eindbod uitgebracht.

Eindbod en hoe verder

Een eindbod betekent dat we uit onderhandeld zijn. Aan tafel gaat hem niet meer worden. Een eindbod is een take it or leave it aanbod. Uiteindelijk is het aan jullie, de leden, om de afweging te maken en het besluit te nemen. Wij hebben gisteren een concept eindbod gezien. Daar ook nog wat vragen over gesteld en opmerkingen gemaakt. We zijn nu in afwachting van het formele eindbod. Dit krijgen wij als het goed is vandaag. Woensdag 3 maart bespreken we het eindbod met de kaderleden en bepalen we hoe het verdere proces eruitziet. We gaan jullie zo snel mogelijk informeren over de inhoud van het eindbod, er uitleg bij geven en met jullie in gesprek. Nog even geduld dus.