Investeer miljarden onzinnige ProRail-reorganisatie in beter OV

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 16 september 2020

FNV Spoor, FNV Streekvervoer en FNV Stadsvervoer vinden het onbegrijpelijk dat het kabinet in de Miljoenennota OV-bedrijven wil laten bezuinigen, terwijl aan de andere kant 7 miljard euro aan de ‘onzinnige’ reorganisatie van ProRail verkwanseld wordt.

Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: ‘Die miljarden kunnen veel beter geïnvesteerd worden in het verbeteren van het openbaar vervoer. Dat is goed voor het personeel, de reiziger én de duurzaamheidsambities van dit kabinet.’

In de knoop

Het kabinet heeft bezuinigingen bij OV-bedrijven als voorwaarde gesteld voor coronasteun in de tweede helft van volgend jaar. De bonden vrezen daardoor een verschraling van het openbaar vervoer, voor medewerkers en reizigers. Marco Bouma, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘Nu reizen er door corona minder mensen met het OV, maar als de OV-bedrijven moeten gaan snijden in dienstregeling en arbeidsplaatsen, komen we later in de knoop. Als het aantal reizigers en de vraag naar een robuuste dienstregeling weer op peil is, zal het OV niet op tijd aan die vraag kunnen voldoen.’

Weggegooid geld

Volgens de bonden helpt het kabinet met de reorganisatieplannen bij ProRail de zeer effectieve samenwerking tussen NS en de spoorbeheerder om zeep. Het kabinet wil van ProRail een zelfstandig bestuursorgaan maken. Voor die reorganisatie is eenmalig 7,1 miljard euro nodig en structureel 40 miljoen euro per jaar. ‘De hele spoorsector is tegen deze reorganisatie bij ProRail. Het gaat alleen maar problemen opleveren. Het is weggegooid geld’, aldus Janssen.

Risico’s

De bonden roepen kabinet en Tweede Kamer op te stoppen met de reorganisatie van ProRail en het vrijgekomen geld te investeren in het hele OV. Eric Vermeulen, bestuurder FNV Stadsvervoer: ‘Alleen dan hou je het kwalitatief hoogwaardige openbaar vervoer in ons land overeind. De reizigers verdienen dat, maar zeker alle ov-medewerkers. Die staan op verzoek van dit kabinet en met alle risico’s van dien, al vanaf het begin van de coronacrisis voor de reizigers klaar.’